اسم الکتاب : أسرار الحكم المؤلف : محقق سبزوارى الجزء : 1 صفحة : 519
فايدهها و شريفها و
اميرها»، و عن مجاهد: «نزل فى على سبعون آية»[1] و تفصيل وجه دلالت اينها، در كتب مبسوطه مشروح است.
و نصوصى كه به طريق اهل
سنّت رسيده است، بسيار است و اگر چه هر يك، از طريق آحاد است، ليكن مجموع آنها
متواتر بالمعنى است، يسيرى از كثير مذكور مىشود:
از آن جمله، احمد بن حنبل
كه يكى از ائمه اربعه اهل سنّت است، در مسند خود روايت كرده است كه: قال رسول الله
صلّى اللّه عليه و آله: «كنت أنا و على نورا بين يدى اللّه قبل ان يخلق آدم باربعة
عشر الف عام، فلمّا خلق اللّه آدم قسّم ذلك النّور جزءين فجرء أنا و جزء على».[2]
و در حديث ديگر، روايت
كرده است آن را، ابن مغازلى شافعى، حضرت فرموده است: «فلمّا خلق الله آدم ركّب ذلك
النّور فى صلبه فلم يزل فى بنى آدم واحدا، حتّى افترقنا فى صلب عبد المطلب، ففىّ النّبوة
و فى على الخلافة».[3]
الشرح: [آنچه ذكر شد] حديث شريفى است، [كه] تحقيق آن، حاجت به شرح دارد،
پس مىگويم: و اللّه تعالى يعلم، اين نور، با نورى كه گذشت كه «اوّل ما خلق اللّه
نورى» يكى است، و گذشت كه: «نور» ظاهر بالذّات و مظهر للغير است و اين، شأن حقيقت
وجود است كه ظاهر بالذّات است، چه «وجود» موجود است، بذاته، نه به وجودى زايد. و
مظهر ماهيّات است و اگر خواهى كه اذعان كنى به اينكه وجود «نور حقيقى» است، بايد
ذهنت به وجود عنوانى نرود، و بايد به حقيقت وجود ناظر شوى، باز از مرتبه حقيقت
وجود عالم طبيعى كه مرتبه فرق الفرق است، بالا روى و در مرتبه حقيقت وجود صور صرفه
هم- كه مرتبه فرق است- نمانى و طرح كونين نمائى كه اينها اگر چه نورند، ليك مشوبند
به ظلمت مواد و تمدّد مقادير. اين است كه اينها را «اظلال» گويند كه «ظل» برزخى
است، ميانه نور و ظلمت. بلكه، حقيقت
[1] - «بحار الانوار»، ج36/ 92 و 117.
[2] - «بحار الانوار»، ج35/ 28 و 33 و «الصراط المستقيم» ج 2/ 35.
[3] - «بحار الانوار»، ج38/ 150 و ج 40/ 77 و «العمده»- ابن بطريق-/ 90.
اسم الکتاب : أسرار الحكم المؤلف : محقق سبزوارى الجزء : 1 صفحة : 519