اسم الکتاب : أسرار الحكم المؤلف : محقق سبزوارى الجزء : 1 صفحة : 177
به جهان خرّم از آنم كه جهان خرّم از اوست
عاشقم بر همه عالم كه همه عالم از اوست
[1] پس، حق، خود چون خود را مىخواهد، آثار خود را مىخواهد و خواستن
اثر- از آن حيثيت كه «اثر» است- خواستن مبدأ اثر است. قارئى در نزد شيخ ابى سعيد
مهنى[2]- قدّس سره- خواند: «يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ».[3] شيخ فرمود: «لا يحب الّا نفسه». و اگر
چه علماى علم حروف گفتهاند كه هم 45 و عدد آدم است، و حروف مقطّعه:
ى، ح، ب، ه، م، و، ى، ح،
ب، و، ن، ه، به عدد دوازده تن است، ليكن منظور شيخ- قدّس سره- آن است كه «انسان
كامل»، فانى است در او، و پر است از اسماء و صفات او.
پس، گويا خود او محبوب خود
اوست، و حكماء گويند: عالى را التفات به سافل نيست، مگر بالعرض. و اگر اشياء
متعلّق اراده او باشند، به اعتبار مصالح و غاياتى بالعرض خواهد بود كه غاية
الغايات و مقصود بالذّات در فعل مطلق او، خود اوست كه اگر چيز ديگر باشد، استكمال
او لازم آيد، با آنكه فعل مطلق، ثانى ندارد چه، اين هم فعل اوست و مشمول فعل مطلق
است.
و نيز فعلها، مقدّمه نيل
مطالباند، چه فاعلها با افعالشان به «جمالى»، يا «جلالى» و بالجمله به «كمالى»
مىرسند و هيچ كمالى و بهائى نيست كه به ازاء اين فعل كلّى، بهىّ سنىّ باشد كه
تنظيم عقول و نفوس و طبايع و اجرام علويّه و سفليّه و بالجمله «روح و روحانى» و
«جسم و جسمانى» است، به جز آن: «اجمل من كلّ جميل و اجلّ من كلّ جليل و اكمل من
كلّ كامل» كه هر «جمال» و «جلال» و «كمال»، ظهور صفات اوست.
بيت
جمال اوست، هر جا جلوه كرده
ز مطلوبان عالم، بسته پرده
و شيخ رئيس ابى على بن
سينا گويد كه: اگر فرضا كسى منظم اين نظام كلّى باشد
[1] - شعر از سعدى است،بنگريد به: «مكتب عرفان سعدى»، صدر الدين محلاتى شيرازى، چاپ دوم 1346، انتشاراتدانشگاه پهلوى.
[2] - ابو سعيد ابوالخير.
[3] - مائده/ 54.
اسم الکتاب : أسرار الحكم المؤلف : محقق سبزوارى الجزء : 1 صفحة : 177