اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 74
آسمان اوّل به زمين دانسته
است.[1] 3. در اين وجه كه قوىتر و
دقيقتر از وجوه ديگر است، بهشت، جنبه برزخى و مثالى داشته و داراى جوهرى نورانى
است و مثالِ هرچه را در عالمِ وجود است، در خود گنجانده است؛ ولى در هر حال دو
بهشت است: يكى پيش از نشئه دنيايى كه مرتبهاى از مراتب نزول است و ديگرى پس از
نشئه دنيايى كه از مراتب عروج تلقّى مىشود و در پايانِ سلسله صعود قرار دارد.
صدرالمتألّهين اين رأى را به قيصرى و ابنعربى نسبت داده،[2] مىگويد: اين دو بهشت از حيث ماهيّت و ذات فرقى ندارند و يگانه
تفاوت آنها در اين است كه يكى در ابتداى سير انسان و ديگرى در پايان سير او قرار
دارد.[3] علّامه طباطبايى نيز ضمن برزخى دانستن
اين بهشت، در تفسير حديثى كه بهشتِ آدم را در دنيا مىشناساند، مىنويسد: منظور از
دنيايى بودن بهشت مزبور، بهشتِ برزخى، در مقابل بهشت جاويدان است.[4] 4. بهشت آدم از باغهاى
دنيا بوده و بر روى زمين قرار داشته است و نه بهشت جاويد. عدّهاى از جمله شيخ صدوق،
طوسى و آلوسى اين رأى را پذيرفتهاند.[5] ملّاصدرا اين قول را در تفسيرش به ابوالقاسم بلخى و ابومسلم اصفهانى
نسبت داده، مىگويد: بعضى از اصحاب ما (شيعيان) نيز همين را گفتهاند.[6] رشيدرضا نيز در تفسير المنار ضمن
اختيار اين نظر، آن را نظريّه محقّقان اهلسنّت دانسته و به نقل از ابومنصور
ماتريدى در تفسير التأويلات، اين سخن را به پيشينيان نسبت داده است.[7] براساس روايتى از امام صادق عليه
السلام نيز اين بهشت در دنيا بوده و خورشيد و ماه در آن طلوع مىكرده است.[8] كسانىكه اين بهشت را
دنيايى دانستهاند و نه بهشت موعود، براى اثبات مدّعاى[1]. تفسيرصدرالمتألهين، ج 3، ص 84 [2]. همان، ج 3، ص 81-82 [3]. همان، ص 83 [4]. الميزان، ج 1، ص135 و 139 [5]. الاعتقادات، ص 91؛التبيان، ج 1، ص 156؛ روحالمعانى، مج 1، ج 1، ص 371- 372 [6]. تفسيرصدرالمتألهين، ج 3، ص 83 [7]. المنار، ج 1، ص277 [8]. الكافى، ج 3، ص247؛ تفسير قمى، ج 1، ص 71؛ بحارالانوار، ج 6، ص 284-/ 285 و ج 11، ص 161- 162
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 74