responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن    الجزء : 1  صفحة : 547
قرائت او مورد تأييد آن حضرت بوده است. [1] قرائت ابىّ گاهى خشم عمر را برانگيخته، [2] اظهار مى‌داشت كه ابىّ، داناترين امّت به قرائت* است؛ ولى ما بعضى از قرائات او را ترك مى‌كنيم. [3] سجستانى، مواردى از اختلاف قرائات ابىّ را ذكر كرده، مى‌گويد: ابىّ، جمله‌ «الى‌ اجَلٍ مُّسَمًّى» را در پى‌ «فَمَا استَمتَعتُم بِهِ» در سوره نساء/ 4 مى‌آورده‌ [4] و همين قرائت، صراحت آيه را در ازدواج* موقت بيش‌تر مى‌كند. [5] او به امر پيامبر، به افرادى قرآن آموخته‌ [6] و يكى از ده صحابى نام‌دار در تفسير قرآن است. [7] برخى، او را از فقيهان دوران خلافت ابوبكر و عمر شمرده‌ [8] و گفته‌اند: وقتى به عمر گفت: چرا مرا به كارى نمى‌گمارى؟
گفت: خوش ندارم حكومت، دينِ تو را آلوده سازد. [9] با اين حال، در سال چهاردهم هجرت كه عمر، نماز تراويح را بنا نهاد و (چون در زمان رسول خدا و ابوبكر انجام نمى‌شد) مردم، آن را بدعت شمردند، از ابىّ خواست كه امامت مردم را در نماز بر عهده گيرد. [10] او 20 شب براى مردم امامت كرد و 10 شب آخر در جماعت حاضر نشد و در خانه نماز خواند، مردم گفتند: «ابَقَ ابَىّ/ ابىَّ از اين كار فرار كرد»، [11] برخى عبارت «ابق ابىَّ» را دليل بر آن‌
[1]. الكافى، ج 2، ص597
[2]. المصاحف، ص 174
[3]. الاستيعاب، ج 1، ص164
[4]. المصاحف، ص 63
[5]. التبيان، ج 3، ص166
[6]. الطبقات، ج 1، ص240
[7]. الاتقان، ج 2، ص412 و 417
[8]. تاريخ يعقوبى، ج2، ص 138 و 161
[9]. الطبقات، ج 3، ص379
[10]. تاريخ يعقوبى، ج2، ص 140
[11]. سنن ابى داود، ج1، ص 425
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن    الجزء : 1  صفحة : 547
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست