اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 414
بعضى مفسّران از او در شأن
نزول برخى آيات نام بردهاند. 1. طبرى در ذيل آيه 92
نساء/ 4: «وَ ما كانَ لِمؤمنٍ أنيَقتُل مؤمناً إلّاخَطًا» به استناد مرسله ابنزيد، وى را يكى از افراد محتمل در شأن نزول
دانسته است كه در سريّهاى، چوپانى را- با اينكه به اسلام اقرار كرده بود- كشته،
با گوسفندان وى باز گشت، و با پشيمانى از اين عمل، نزد پيامبر رفت. حضرت از كار وى
انتقاد كرد و آيه پيشين درباره وى نازل شد.[1] با اينكه طبرى نزول آيه را درباره عيّاش بنابىربيعه نيز محتمل
دانسته،[2] اين احتمال را هم ذكر مىكند كه ممكن
است آيه، هم درباره عيّاشبن ابىربيعه و كشته وى، و هم درباره ابودرداء و مقتول
او باشد.[3] با همه اين احتمالها، طبرى از يك امر
برتر غفلت نمىكند كه به هر حال، شأن نزول آيه، آموزش يك حكم دينى در باب قتل است
كه با هر يك از احتمالها سازگار است. مفسّران بعدى، احتمال پيش
گفته را از طبرى نقل كرده و بىتأييد از كنار آن گذشته؛ بلكه به گونهاى آن را
ضعيف شمردهاند. طبرسى نزول آيه را ابتدا در شأن عيّاشبنابىربيعه مخزومى دانسته
كه حارث بنيزيد بن انسة العامرى را بىآنكه به اسلام او آگاه باشد، كشته است؛
سپس به قول طبرى نيز اشاره مىكند.[4] قرطبى به وجه جمع طبرى روى آورده و اشاره كرده است كه شايد در
زمانهاى نزديكى، جريانها (قتلها) ى مشابهى رخ داده و آيه درباره همه آنها نازل
شده باشد.[5] 2. در ذيل آيه 94 نساء/ 4
نيز كه ادامه ماجراى پيشين است: «يأيّها الّذين
ءامَنوا إذا ضَربتُم فى سبيلِاللَّهِ فتَبيّنوا و لَاتقولوا لِمَن ألقى إليكم
السّلمَ لَستَ مؤمناً تَبتَغون عَرَضَ الْحيوةِ الدُّنيا»،
طبرى، ضمن احتمالهاى چندى، از ابودرداء نيز سخن به ميان آورده است. ديگر مفسّران
نيز بدينگونه نگريسته و وجوه محتمل در آيه پيشين را در اينجا نقل كردهاند.
علّامه طباطبايى، احتمال نزول آيه درباره اسامة بنزيد را به واقع نزديكتر
مىبيند؛ گرچه مىگويد: در داستان ابهامهايى وجود دارد.[6] 3. سيوطى در ذيل آيه 65
توبه/ 9 از ابونعيم نقل مىكند كه فردى به تمسخر به ابودرداء گفت: اى گروه قاريان!
چيست شما را كه ترسوتر از ما هستيد و هرگاه چيزى از شما پرسيده مىشود، بخل مىورزيد
و هنگام غذا خوردن، لقمهاى بزرگ برمىداريد؟ ابودرداء[1]. جامعالبيان، مج4، ج 5، ص 278 [2]. همان، ص 277 [3]. جامعالبيان، مج4، ج 5، ص 278 [4]. مجمعالبيان، ج 3،ص 138 [5]. تفسير قرطبى، ج 5،ص 202 [6]. الميزان، ج 5، ص44
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 414