اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 195
ذكر نشده؛ ولى روايات،[1] منابع تفسيرى[2] و نيز كتابهاى تاريخ،[3] نام وى را نمرودبن كنعان ذكر كردهاند. قرآن تصريح دارد كه محاجّه
او با ابراهيم عليه السلام بر سر ربوبيّت، به دليل پادشاهى و از سر نخوت بوده است: «أَن ءَاتَل- هُ اللّهُ المُلكَ».
(بقره/ 2، 258) بعضى مرجع ضمير «ءَاتل- ه» را ابراهيم و مقصود از مُلك را ولايت شرعى دانستهاند؛[4] ولى بيشتر مفسّران اين قول را
نپذيرفتهاند.[5] در زمان احتجاج، ميان مفسّران اختلاف
است. برخى احتجاج را پس از
شكستن بتها به وسيله ابراهيم عليه السلام و پيش از افكندن وى در آتش[6] و برخى آن را بعد از رهايى از آتش
دانستهاند[7] كه اين نظر را روايتى از امام صادق
عليه السلام[8] و نيز روند داستان تأييد مىكند؛ زيرا
نمرود با ابراهيم در ماجراى شكستن بتها، به صورت حاكمى در برابر مجرم، برخورد
داشته و محاكمه او درباره جرم، فرصتى براى محاجّه در اين كه آيا ربّ، اللّه است يا
نمرود، باقى نمىگذاشت و بر فرض اگر محاجّهاى رخ مىداد، موضوع آن ربوبيّت بتها
مىبود، نه ربوبيّت نمرود.[9] سنّ ابراهيم عليه السلام
را هنگام اين احتجاج، 17 سال ذكر كردهاند.[10] در آيه 258 بقره/ 2 پرسش محذوفى از سوى نمرود وجود دارد كه پروردگار
تو كيست؟[11] و جمله
«رَبّى الَّذِى يُحيى و يُميت» پاسخ آن است. ابراهيم
عليه السلام در اين احتجاج ابتدا پايه استدلال را بر زنده كردن و ميراندن قرار
داده؛ آنگاه مسأله حركت دادن خورشيد در مدار و طالع ساختن آن را طرح كرده و در
توضيح اين برهان، سه بيان ارائه شده است. 1.
برخى، مجموعه سخن او را يك برهان با ذكر دو مثال تلقّى كرده[12] و با توجّه به اين كه[1]. الكافى، ج 8، ص368؛ الدرالمنثور، ج 2، ص 24. [2]. مجمعالبيان، ج 2،ص 635؛ جامع البيان، مج 3، ج 3، ص 34 [3]. تاريخ طبرى، ج 1،ص 142 [4]. مجمعالبيان، ج 2،ص 635؛ التفسير الكبير، ج 7، ص 23 [5]. التفسير الكبير، ج7، ص 23؛ الميزان، ج 2، ص 353 [6]. التفسير الكبير، ج7، ص 23؛ مجمعالبيان، ج 2، ص 635 [7]. جامع البيان، مج3، ج 3، ص 38؛ تفسير قمى، ج 1، ص 94فرهنگ و معارف قرآن، اعلامالقرآن، 3جلد، مؤسسة بوستان كتاب - قم، چاپ: اول، 1385.اعلام القرآن ؛ ج1 ؛ص195 [8]. مجمعالبيان، ج 2،ص 635 [9]. الميزان، ج 2، ص378 [10]. تفسير قرطبى، ج7، ص 18 [11]. مجمعالبيان، ج2، ص 635؛ التفسير الكبير، ج 7، ص 25 [12]. التفسيرالكبير، ج7، ص 25؛ الصافى، ج 1، ص 286؛ المنار، ج 3، ص 46
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 195