اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 173
(يا صدر اعظم) او و در
جاىگاه رهبرى بت پرستان بوده است.[1] پيشبينى وى از طريق نجوم، نمرود را بر آن داشت تا عمليّات
گستردهاى را براى پيشگيرى از تولّد مولودى كه ظهورش خطر براندازى حكومت او و
مرام بتپرستى را در برداشت، به اجرا گذاشت؛ ولى با فداكارى مادر ابراهيم عليه
السلام مولود موعود توانست تا 13 سالگى[2] پنهان مانده؛ سپس با وساطت مادر ابراهيم و نقشه آزر به خانواده او
ملحق شود.[3] واكنشهاى ابراهيم در
برابر بتپرستى اندكى پس از پيوستن به جمع خانواده، آغاز شد. نخستين مخالفت او با
آزر، چنان كه از روايات به دست مىآيد، در 13 يا 14 سالگى و پيش از نبوّت حضرت
بوده است. ابراهيم عليه السلام در برابر چشمان آزر، بتى را كه با هنرمندى تمام
تراشيده بود، شكست و به او گفت: آيا چيزهايى را كه خود تراشيدهايد، مىپرستيد؟ اين حركت، آزر را با وحشتى
سخت، روبه رو ساخته، به مادر ابراهيم گفت: اين همان است كه زوال پادشاهى ما به دست
او خواهد بود.[4] نخستين مخالفت آشكار
ابراهيم با بتپرستى در بازار شهر بود. آزر او را با فرزندان خود براى فروش بتها
فرستاد؛ ولى ابراهيم عليه السلام بتها را به خاك كشيده، در لجنزارها غوطهور
ساخت و براى فروش بتها صدا مىزد: چه كسى چيزى را كه نه ضررى و نه سودى برايش
دارد مىخرد؟ در پى اين اقدام، آزر او را زندانى كرد.[5] با توجّه به پيشينه ماجرا، وجود ابراهيم در خانه آزر، آن هم در مقام
پسرخوانده، موجب از دست رفتن موقعيّت آزر در دربار نمرود بود[6] و خطرى فوقالعاده براى آزر به شمار مىآمد؛ هرچند ابراهيم دست به
هيچ اقدامى در برابر بتپرستى نَزَند؛ چه رسد به اين كه به صورت جدّى با آن مبارزه
كند؛ ولى پس از- ترك مخفيگاه- در نخستين ديدار، محبّتى شديد از ابراهيم بر دل آزر
نشست[7] و همين محبّت او را از فراهم ساختن
خطرى جدّى براى ابراهيم،[1]. بحار الانوار، ج12، ص 31 [2]. بحارالانوار، ج12، ص 30 [3]. الكافى، ج 8، ص283 [4]. همان، ص 284 (5) (6) 4 و. بحار الانوار،ج 12، ص 31 [7]. بحارالانوار، ج12، ص 31؛ الكافى، ج 8، ص 284
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 173