اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 171
مُسْلِم ناميده شود، اشكال
بىاساسى است.[1] برخى آيه «أَم كُنتُم شُهداءَ إِذ حَضَرَ يَعقوبَ الموتُ ...» (بقره/ 2، 133) را نيز پاسخ به ادّعاى اهل كتاب مبنى بر يهودى يا
نصرانى بودن ابراهيم و يعقوب عليهما السلام دانستهاند.[2] آيه 68 آلعمران/ 3 «إِنَّ أَولَى
النّاسِ بِإِبرهيمَ لَلّذِينَ اتَّبعوه ...»
تعريضى كنايهآميز به اهل كتاب است كه شايستهترين افراد به ابراهيم كسانىاند كه
در زمينه پيروى از حق و پذيرش دين او با وى مشتركاند و اين معنا در پيامبر اسلام
صلى الله عليه و آله و پيروان وى مصداق مىيابد.[3] گفته شده: آيه پيشين در پى آن نازل شد كه رهبران يهود، ادّعا كردند
از پيامبر و ديگران به دين ابراهيم عليه السلام شايستهترند؛[4] چنان كه آيه 83 آلعمران/ 3: «أَفَغَيرَ
دِينِ اللّهِ يَبغونَ وَ لَهُ أَسلمَ مَن فِى السَّموتِ و الأَرضِ ...» را به پافشارى يهود و نصارا بر ادّعاى مزبور و نكوهش آنان ناظر
دانستهاند.[5] قرآن به موازات ردّ ادعاى اهل كتاب
مبنى بر انتساب به ابراهيم عليه السلام به طور مكرّر پيوند عميق ميان آيين محمدى
صلى الله عليه و آله و ملّت ابراهيم عليه السلام را گوشزد كرده است. (حج/ 22، 78؛ نحل/ 16،
123؛ آلعمران/ 3، 68؛ ممتحنه/ 60، 4) صحف ابراهيم قرآن دوبار از صحف ابراهيم
عليه السلام ياد كرده و بخشى از محتويات آنها را آورده است. (نجم/ 53، 36 و 52؛ اعلى/
87، 14 و 19) تعبير «صحف» با لفظ جمع مىرساند كه كتاب آسمانى ابراهيم، داراى
بخشهايى[6] (براساس بعضى از روايات 10[7] و به نقلى[1]. الميزان، ج 3، ص353 [2]. جامع البيان، مج1، ج 1، ص 781 [3]. الميزان، ج 3، ص254 [4]. تفسير قرطبى، ج 4،ص 70 [5]. همان، ص 82 [6]. الميزان، ج 19، ص45 [7]. الدر المنثور، ج8، ص 489؛ الميزان، ج 20، ص 272
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 171