اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 153
آلموسى على نصيرى آلموسى در قرآن، يك بار به آل
موسى تصريح شده است: «وَ قالَ لَهُم نَبِيُّهُم إِنَّ
ءَايَةَ مُلكِهِ أَن يَأتِيَكُمُالتَّابوتَ فيِهِ سَكِينَةٌ مِن رَبّكُم وَ
بَقِيَّهٌ مِمّا تَركَ ءَالُمُوسى و ءَالُ هرُون .../
و پيامبرشان بديشان گفت: در حقيقت، نشانه پادشاهى او طالوت] اين است كه آن صندوق
عهد كه در آن آرامش خاطرى از جانب پروردگارتان، و بازماندهاى از آنچه خاندان
موسى و خاندان هارون در آن] برجاى نهادهاند ... به سوى شما خواهد آمد». (بقره/
2، 248) يك بار نيز از دودمان موسى با واژه «ذرّيّه» كه به برخى معانى آل نزديك
است، ياد شده: «و وَهَبنا لَهُ إسحقَ و يَعقوبَ ... و مُوسى و هرونَ ...* وَ
مِن ءَابائِهِم وَ ذُرّيتِهِم و إِخونِهِم/ و به او، اسحاق و
يعقوب را بخشيديم ... و موسى و هارون را ... و از پدران و فرزندان و برادرانشان.»
(انعام/ 6، 84 و 87) مقصود از آلموسى به سبب گوناگونى معناى آل،
مفسّران، در مقصود از آل موسى نيز چند نظر دارند: 1. خاندان موسى و هارون؛[1] 2. موسى و خواصّ خاندان او؛[2] 3. خود موسى كه براى بزرگداشت و
احترام، با چنين تعبيرى از او ياد شده است؛[3] 4. پيروان او؛[4] 5. پيامبران از نسل يعقوب پس از موسى و هارون.[5][1]. تفسير قرطبى، ج 3،ص 163 [2]. الميزان، ج 2، ص291 [3]. الكشاف، ج 1، ص294؛ مجمعالبيان، ج 2، ص 614 [4]. التفسير الكبير، ج6، ص 191؛ مواهب الرحمن، ج 4، ص 126 [5]. الكشاف، ج 1، ص293؛ فرهنگ اصطلاحات قرآنى، ص 8
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 153