اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 120
مىپرستيد؟ گفتند: «نَعبُدُ إِلهَكَ و إَلهَ ءَابائِكَ إبرهيمَ و إسمعيلَ و إسحقَ
إِلهاً وحداً و نَحنُ لَهُ مُسلِمون/ معبود تو، و معبود
پدرانت، ابراهيم و اسماعيل و اسحاق، معبودى يگانه را مىپرستيم و در برابر او
تسليم هستيم». (بقره/ 2، 133) 2. دريافت رحمت و بركات
الهى: «قَالوا أَتَعجَبينَ مِن أَمرِ اللّهِ رَحمَتُ اللّهِ و
بَرَكتُهُ عَليكُم أَهلَالبَيتِ إِنَّهُ حَميدٌ مَجيد/
فرشتگان گفتند: آيا از كار خدا تعجّب مىكنى؟ رحمت خدا و بركات او بر
شما خاندان باد. بى گمان او ستودهاى بزرگوار است». (هود/ 11، 73) ممكن است
اين آيه، دعاى فرشتگان باشد كه از خداوند خواستند اهلبيت ابراهيم را مشمول رحمت و
بركات خود قرار دهد و ممكن است جمله خبرى باشد كه فرشتگان خبر مىدهند، خداوند شما
اهلبيت را مشمول رحمت خود قرار داده است.[1] درآيه 113 صافات/ 37 نيز آمده:
«وَ برَكنا عَليهِ و عَلى إسحق/ و به او ابراهيم و اسحاق
بركت داديم». در عهد عتيق نيز به دنبال اجابت دعاى ابراهيم از خداوند كه براى ساره
فرزندى را خواسته بود، آمده است: مطمئن باش خود ساره براى تو پسرى خواهد آورد و تو
وى را اسحاق خواهى ناميد. من عهد خود را با او و نسل وى تا ابد برقرار خواهم ساخت
و اسماعيل را نيز بركت خواهم داد و نسل او را چنان زياد خواهم كرد كه از او قوم بزرگى
پديد آيد.[2] 3. مقام عصمت: بعضى
مفسّران از آيه «وَاجنُبنِى و بَنِىَّ أَن نَعبُدَ الأَصنام» (ابراهيم/ 14، 35) عصمت از گناه را برداشت كردهاند؛ از اين رو،
فرزندان ابراهيم را در آيه، به معصومان خاندان وى (پيامبر اسلام و اهلبيت او)
اختصاص دادهاند.[3] 4. برگزيدگى: «إِنَّ اللّهَ اصطَفى ءَادمَ و نوحاً و ءَالَ إبرهيمَ و
ءَالَعمرنَ عَلَىالعلَمين/ به يقين، خداوند، آدم و
نوح و خاندان ابراهيم و خاندان عمران را بر مردم جهان برترى داده است.» (آلعمران/
3، 33) اين معنا، در آيه 87 انعام/ 6 و 58 مريم/ 19 با واژه
«اجتَبا» نيز آمده و مقصود از «عالمين» در آيه، مردم زمان خودشان است. 5. شايستگى: «و زَكريّا و يَحيى و عيسى و إِلياسَ كُلٌّ مِنَ الصلِحِين و زكريّا و يحيى[1]. مجمع البيان، ج 5،ص 274 [2]. كتاب مقدس: پيدايش17: 18- 22 [3]. الميزان، ج 1، ص296
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 120