responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن    الجزء : 1  صفحة : 110
پيش‌گاه وى حاضر سازند. يكى از جنّيان مجلس گفت: من آن را پيش از آن كه از مسند قضا كه از بامداد تا ظهر ادامه داشته، [1] برخيزى، نزد تو مى‌آورم و بر اين كار نيرومند و امينم. سليمان گفت: سريع‌تر مى‌خواهم. [2] قرآن چنين ادامه مى‌دهد: «قالَ الَّذِى عِندَهُ عَلمٌ‌ مِن الكِتبِ أَنَا ءَاتيكَ بِهِ قَبلَ أَن يَرتَدَّ إِلَيكَ طَرفُكَ فَلَمّا رَءَاهُ مُستَقِرًّا عِندَه قال هذا مِن فَضلِ رَبّى لِيَبلُوَنِى ءَأَشكُرُ أَم أَكفُرُ/ آن‌كه دانشى از كتاب داشت، گفت: من آن را پيش از آن‌كه چشم برهم زنى، برايت مى‌آورم؛ پس چون سليمان، تخت را نزد خود حاضر و پابرجا ديد، گفت: اين از فضل پروردگار من است تا مرا بيازمايد كه سپاس‌گزارم يا ناسپاسى مى‌كنم».
مفسّران درباره شخصى كه چنين دانشى داشته و چنين پيشنهادى كرده، بر يك نظر نيستند و احتمال داده‌اند كه او آصف‌بن‌برخيا، خضر، ضبّةبن‌اد، مردى صالح از جزيره، يمليخا، مليخا، تمليخا، بليخا، بلخ، اسطوم، اسطوس، اسطوع، سليمان، جبرئيل، يكى از فرشتگان، ذوالنّور، [3] يا هود بوده است؛ ولى بيش‌تر مفسّران با استناد به روايات بر اين عقيده‌اند كه اين شخص، آصف‌بن‌برخيا وزير و دانش‌مند و فرد قابل اعتماد سليمان بوده‌ [4] كه اسم اعظم پروردگار را مى‌دانسته است؛ اسمى كه هرگاه خداوند به آن خوانده شود، اجابت مى‌كند؛ [5] از اين رو آصف را مستجاب‌الدعوه مى‌دانند. [6] روايات فراوانى از طريق اهل‌بيت عليهم السلام آصف‌بن‌برخيا را وصىّ سليمان معرّفى كرده و مقصود از «الَّذِى عِندَهُ عِلمٌ مِنَ‌الكِتب» را همين شخص دانسته است. برپايه روايتى، رسول گرامى صلى الله عليه و آله مى‌فرمايد:
آورنده تخت بلقيس، وصىّ برادرم سليمان‌بن‌داود بود. [7] بنا به نقلى، على عليه السلام نيز در موردى كه كار خارق‌العاده‌اى انجام داد و با شگفتى ياران مواجه شد، فرمود: آيا نمى‌دانيد كه آصف‌بن‌برخيا وصىّ سليمان‌بن‌داود بود؟ و نتيجه مى‌گيرد كه چون پيامبراكرم نزد خدا
(1) (2) 1 و. بحارالانوار،ج 14، ص 269
[3]. كشف‌الاسرار، ج 7،ص 222؛ مجمع‌البيان، ج 7، ص 349؛ مفحمات‌الاقران، ص 154
[4]. تفسير سمرقندى، ج2، ص 497
[5]. مجمع‌البيان، ج 7،ص 349
[6]. كشف‌الاسرار، ج 7،ص 222
[7]. نورالثقلين، ج 4،ص 88
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن    الجزء : 1  صفحة : 110
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست