اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 72
استدلال كردهاند.[1] برخى ديگر بر اين باورند كه همه
فرشتگان زمينى، مأمور به سجده بر آدم بودهاند.[2] به گفته ابنعربى گروهى از ملائكه كه جزو عاليناند، مأمور به سجده نبودند؛
چون آنان هرگز به غير خداوند توجّه ندارند.[3] به گفته علّامه طباطبايى،
سجده همه فرشتگان بر آدم، نشانه آن است كه آنان براى رسيدن به كمال و سعادت انسان،
مسخّر او، و فرشتگان حيات، مرگ، روزى، وحى و ... همگى اسباب الهى و يارىگر
انسان در راه سعادت و كمالاند.[4] سجده نكردن ابليس براى
آدم به جز ابليس، همه ملائكه
سجده كردند و او از سجده سرباز زد: «فَسَجدَ المَلل-
كَةُ كُلُّهُم أَجمَعون* إِلّا إِبلِيس أَبى ....»
(حجر/ 15، 30- 31) مفسّران براى خوددارى ابليس از سجده بر آدم، عللى چون خوى
استكبارى،[5] حسادت،[6] قياس كردن،[7] و مستقل پنداشتن خود[8] را يادآور شدهاند. بر پايه روايتى از امام
صادق عليه السلام، ابليس در توجيه مخالفت خود از فرمان خداوند، گرفتار قياس شد و
خداوند هركس را در امور دين قياس كند، در قيامت، همنشين شيطان خواهد كرد.[9] قتاده گفته است: كرامتى كه خداوند به
آدم عليه السلام عطا فرمود، باعث حسادت ابليس شد؛ از اين رو گفت: «أَنا خَيرٌ مِنهُ خَلقتَنِى مِن نَارٍ وَ خَلَقتَهُ مِن طِينٍ» (اعراف/ 7، 12) درباره استثناى ابليس از فرشتگان در آياتى مانند 30-
31 حجر/ 15 اين پرسش مطرح مىشود كه با توجّه به عصمت فرشتگان، چگونه ابليس از
سجده سرباز زد. در[1]. مجمعالبيان، ج 1،ص 188؛ التفسير الكبير، ج 19، ص 182؛ تفسير صدرالمتألهين، ج 3، ص 79 [2]. التفسيرالكبير، ج2، ص 238 و ج 14، ص 47؛ تفسير صدرالمتألهين، ج 3، ص 78 [3]. الفتوحاتالمكيه،ج 2، ص 61 و 423؛ شرح فصوص الحكم، ص 547 [4]. الميزان، ج 12، ص158 [5]. همان، ج 8، ص 24 [6]. المنير، ج 1، ص161 [7]. مجمعالبيان، ج 4،ص 620؛ المنار، ج 8، ص 330؛ الميزان، ج 8، ص 29 [8]. الميزان، ج 8، ص24 [9]. المنار، ج 8، ص331
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 72