اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 63
مجلسى، اخبارى كه بيانگر
خلقت حوّا از بدن آدم است، بايد بر تقيّه يا بر آفرينش او از خاكدنده آدم حمل
شود.[1] مراغى اين روايتها را از اسرائيليّات
برشمرده است.[2] در قرآن به نام همسر آدم تصريح نشده؛
ولى در روايات او را حوا خواندهاند. تورات نيز ضمن تصريح به نامش، آفرينش وى را
از دنده آدم مىداند.[3] تكثير نسل آدم و اولاد
وى در آيه نخست سوره نساء: «و بَثَّ مِنهُما رِجَالًا كَثيراً و نِسَاءً» و نيز «وَاتلُ عَليهِم نَبأَ ابنَى
ءَادمَ بِالحقّ» (مائده/ 5، 27) و «ذرّيّةً بَعضُها مِن
بَعضٍ» (آلعمران/ 3، 34) سخن از فرزندان آدم و حوّا و نسل آنها به ميان
آمده است. مفسّران درباره چگونگى تكثير نسل آن دو و اينكه ازدواج فرزندان آنها
در طبقه اوّل با حوريان بهشتى، جنّيان، افراد ذكور و اناث از نوع انسانهاى پيشين
و يا با يكديگر انجام گرفته، به تبع روايات، احتمالهايى دادهاند.[4] به گفته علّامه طباطبايى، آيه «و بَثَّ مِنهُما رِجالًا كَثيراً و نِساءً» (نساء/ 4، 1) صراحت دارد كه فرزندان آدم و حوّا با يكديگر ازدواج
كردهاند؛ زيرا اگر واسطهاى در كار بود، بايد بهگونهاى ديگر تعبير مىشد. وى در
پاسخ به شبهه تحريم ازدواج محارم مىگويد: اين حكم تشريعى و تابع مفاسد و مصالح
است، نه يك حكم تكوينى و غيرقابل تغيير، و زمام آن به دست خدا است و در آن دوران،
مانعى براى آن وجود نداشته؛ بلكه مصالح و ضرورتها آنرا اقتضا مىكرده است.[5] در قرآن به نام فرزندان
آدم عليه السلام تصريح نشده؛ ولى براساس روايات، نام يكى هابيل و ديگرى قابيل است.
به گفته ميبدى، حوّا براى آدم در 20 بار، 40 فرزند به دنيا آورد؛ در هر[1]. بحارالانوار، ج11، ص 116 [2]. تفسير مراغى، مج2، ج 4، ص 176 [3]. كتاب مقدس، پيدايش2: 21 [4]. من لا يحضرهالفقيه، ج 3، ص 380- 381 [5]. الميزان، ج 4، ص136- 137 و 144- 145
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 63