اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 568
شيطان هنگام جنگ آنها را
بلغزاند و آنها از جنگ بگريزند.[1] دلدارى به مؤمنان خداوند به منظور دلجويى و
تسليت به مؤمنان حاضر در احد، آيه 139 آلعمران/ 3 را نازل كرد[2]:
«و لا تَهِنوا و لا تَحزَنوا و انتُمُ الاعلَونَ ان كُنتُم مُؤمِنين/ سست و غمگين نشويد و شما برتريد اگر مؤمن باشيد»؛ همچنين صبر و
استقامت موحّدان پيشين را به مؤمنان يادآور مىشود تا شكست در جنگ سبب ترس و سستى
آنان نشود: «و كَايّن مِن نَبِىّ قتَلَ مَعَهُ رِبّيّونَ كَثيرٌ فَما
وهَنوا لِما اصابَهُم فى سَبيلِ اللَّهِ وما ضَعُفوا ومَااستَكانوا ...». (آلعمران/ 3، 146) در آيه ديگر به مؤمنان
يادآورى مىكند كه در اين جنگ* اگر به شما آسيبى رسيد، به دشمن شما هم آسيب رسيده
و مشركان هم در احُد تعدادى كشته و زخمى داده بودند[3] و روزهاى پيروزى و شكست ميان مردم به نوبت است. آنطور نيست كه
پيروزى هميشه از آنِ يك گروه باشد: «ان يَمسَسكُم قَرحٌ
فَقَد مَسَّ القَومَ قَرحٌ مِثلُهُ و تِلكَ الايّامُ نُداوِلُها بَينَ النّاسِ
...» (آلعمران/ 3، 140)؛ آنگاه شكست مشركان در غزوه بدر را بيان مىكند
كه در آن، دو برابر خسارتى كه به مؤمنان وارد شده، به دشمن وارد آمده است: «اوَ لَمّا اصبَتكُم مُصيبَةٌ قَد اصَبتُم مِثلَيها ...». (آلعمران/ 3، 165) خداوند براى بازسازى روحى
مؤمنان كه پس از جنگ احساس شرمسارى و معصيت مىكردند، نه تنها خود، آنها را
مىبخشد: «و لَقَد عَفا عَنكُم واللَّهُ ذو فَضلٍ عَلَى المُؤمِنِين» (آلعمران/ 3، 152)، بلكه به پيامبرش دستور مىدهد كه آنها را عفو
كند و برايشان آمرزش بخواهد: «فَاعفُ عَنهُم
واستَغفِر لَهُم». (آلعمران/ 3، 159) چه بسا پس از جنگ، اين
تفكّر پديد آمد كه مشورت پيامبر با مسلمانان سبب شد تا مسلمانان براى مقابله با
دشمن از مدينه خارج، و متحمّل چنين شكستى شوند؛ پس چه[1]. مجمعالبيان، ج 2،ص 864؛ روحالمعانى، مج 3، ج 4، ص 154 [2]. مجمعالبيان، ج 2،ص 843؛ جامع البيان، مج 3، ج 4، ص 136 [3]. السيرة النبويه،ابن هشام، ج 3، ص 129؛ الطبقات، ج 2، ص 33
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 568