اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 562
پىآمدهاى شكست احُد 1. مشركان كه پس از پيروزى
احساس غرور مىكردند، تصميم گرفتند از بين راه مدينه باز گردند و براى هميشه به
حيات اسلام (به ويژه شخص پيامبر صلى الله عليه و آله) خاتمه دهند كه به غزوه حمراء
الاسد انجاميد.[1] (ظ حمراءالاسد/ غزوه) 2. يهوديان مدينه
مىپنداشتند كه توان نظامى مسلمانان پس از شكست احُد كاهش يافته است؛ بدين جهت
درصدد شورش در مدينه برآمدند.[2] (ظ بنىنضير) 3. اقتدار مسلمانان ميان
قبايل خارج از مدينه متزلزل شده بود تا جايى كه آنها درصدد معارضه با مسلمانان
برآمدند.[3] 4. جوّسازى منافقان برضدّ
مسلمانان در مدينه و اين كه علّت شكست احُد را مخالفت پيامبر صلى الله عليه و آله
با نظر عبداللّه بن ابىّ معرفى كردند.[4] از پىآمدهاى مثبت اين
شكست، جدايى صف مؤمنان از منافقان است[5] كه قرآن هم بدان اشاره كرده است:
«و ما اصبَكُم يَومَ التَقَى الجَمعانِ فَبِاذنِ اللَّهِ و لِيَعلَمَ المُؤمِنِين*
و لِيَعلَمَ الَّذينَ نافَقوا ...». (آلعمران/ 3، 166- 167) مباحث قرآنى احُد قرآن در آيات متعدّدى از
سوره آلعمران/ 3 به ابعاد گوناگون غزوه احُد پرداخته است. به گفته عبدالرحمن عوف،
اگر كسى بخواهد درباره جنگ احد آگاه شود، آيه 120 به بعد آلعمران/ 3 را بخواند.
با اين كار گويا در اين جنگ حاضر بوده است.[6] به گفته محمد بن اسحاق، 60 آيه از سوره آلعمران به جنگ احُد اختصاص
دارد.[7] اين آيات لحن[1]. السيرة النبويه،ابن هشام، ج 3، ص 101- 102؛ سيره رسول خدا، ج 1، ص 475 [2]. نمونه، ج 3، ص 78؛فرازهايى از تاريخ پيامبر، ص 311 [3]. المغازى، ج 1، ص340 [4]. المغازى، ج 1، ص317 [5]. الدرالمنثور، ج 2،ص 368- 369 [6]. المغازى، ج 1، ص319؛ السيرة النبويه، ابن هشام، ج 3، ص 106 [7]. السيرة النبويه،ابن هشام، ج 3، ص 106
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 562