اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 372
بنىفقيم عهدهدار انساء
در ماه ذىحجّه هنگام حضور مردم در مراسم حج بودند.[1] ابوثمامه هر سال در موسم حج به مسجدالحرام مىآمد و با صداى بلند
اعلاممىكرد كه بر او گناه و عيبى نيست؛ سپس ماه محرّم را حلال و ماه صفر را حرام
اعلام مىكرد و در سال بعد، محرّم را حرام و صفر را حلال مىشمرد.[2] اين اقدام ابوثمامه به درخواستقبايلى
بود كه حرمت جنگ در سه ماه متوالى ذىقعده، ذىحجّه و محرم مانع از ادامه جنگ و
غارتشان بود.[3] نقل شده كه وى 40 سال به اين كار
مشغول بود[4] تا خداوند با نزول آيه 37 توبه/ 9 در
سال فتح مكّه، ضمن اشاره به اين عملِ مشركان، آن را برابر با افزودن بر كفر و
ممنوع اعلام كرد: «إِنَّمَا النَّسِىءُ زِيادَةٌ فِىالكُفرِ يُضَلُّ
بِهالّذيِنَ كَفَروا يُحِلّونَه عاماً و يُحَرِّمونَه عاماً لِيُواطوا عِدَّةَ ما
حَرَّمَ اللّهُ ... جز اين نيست كه نسىء/ تأخير و تغيير
ماه حرام به ماهى ديگر] افزايش در كفر است كه كافران بدان گمراه مىشوند. آن را
سالى حلال و سالى ديگر حرام مىشمارند تا با شمار آن چه خداى حرام كرده است، همسان
سازند ...». منابع الاصابة فى تمييز الصحابه؛
تاريخ الامم و الملوك، طبرى؛ تاريخ اليعقوبى؛ التبيان فى تفسير القرآن؛
جامعالبيان عن تأويل آىالقرآن؛ السيرة النبويه، ابنهشام؛ المحبر.[1]. التبيان، ج 5، ص216 [2]. جامعالبيان، مج6، ج 10، ص 168 [3]. المحبر، ص 157؛جامعالبيان، مج 6، ج 10، ص 168 [4]. الاصابه، ج 1، ص610
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 372