اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 321
(مدثر/ 74، 31) را فرو
فرستاد[1] و اعلام داشت كه آنان ملائكه هستند و
19 تن بودن آنان، آزمونى براى كافران است. شايد از آن جهت آزمون است كه هر عددى
مىبود، كافران به آن ايراد مىگرفتند. 2. در همين زمينه از عكرمه
نيز نقل است كه آيه 5 طارق/ 86 «فَليَنظُرِ الإنسنُ
ممَّ خُلِقَ/ انسان بايد بنگرد كه از چه آفريده شده است. درباره ابوالأشدّين
نازل شده؛ زيرا او به نيرو و قوّت خود بسيار مغرور بود و ادّعا داشت كه از عهده
نگهبانان دوزخ برمىآيد.[2] 3. قرطبى و آلوسى بر پايه
روايتى، آيه 11 صافات/ 37 را درباره ابوالاشدين دانستهاند؛[3] زيرا فقط او به نيرومندى و تنومندى خود بسيار مىباليد: «فَاستفتِهم أَهُم أَشدُّ خَلقاً أم مَّن خَلَقنا إنّا خَلَقنهم
مِن طينٍ لازبٍ/ از مشركان بپرس كه آيا آفرينش آنان سختتر است يا آفرينش آنچه/
آسمان، زمين، فرشتگان، تنومندان پيشين ما آفريديم. ما آنان را از گلى چسبنده
آفريديم.» 4. قرطبى براساس نقلى، آيه
6 انفطار/ 82 را درباره ابوالأشدّين دانسته است[4]: «يأيّها الإنسنُ ما غَرَّكَ بِربّكَالكَريمِ/ اى انسان! چه چيزى تو را در برابر پروردگار كريمت مغرور ساخت؟»
امّا خود، نزول آيه را در شأن ديگرى مىداند. 5. برخى، آيات 4- 6 بلد/
90: «لَقَد خَلَقنا الإنسنَ فى كَبَدٍ* أَيَحسبُ أَن لَّن يَقدِرَ
عَليهِ أَحدٌ* يَقولُ أَهلَكتُ مالًا لُبَداً»
را درباره ابوالأشدّين دانستهاند كه گمان مىكرد هيچ كس بر او پيروز نمىشود و به
دروغ مدّعى بود كه در راه دشمنى پيامبر صلى الله عليه و آله دارايى بسيارى خرج
كرده است.[5] منابع الاكمال؛ بحارالانوار؛
البداية و النهايه؛ جامعالبيان عن تأويل آى القرآن؛ الجامع لاحكام القرآن، قرطبى؛
جمهرة انسابالعرب؛ الدرالمنثور فى التفسير بالمأثور؛ روحالمعانى فى تفسير القرآن
العظيم؛ السيرة النبويه، ابنكثير؛ كتاب النسب؛ كشفالاسرار و عدةالابرار؛
مجمعالبيان فى تفسير القرآن؛ الميزان فى تفسير القرآن.[1]. مجمع البيان، ج10، ص 586؛ روح المعانى، مج 16، ج 29، 216- 217 [2]. الدرالمنثور، ج 8،ص 474- 475 [3]. تفسير قرطبى، ج15، ص 47؛ روحالمعانى، مج 13، ج 23، ص 111 [4]. تفسير قرطبى، ج19، ص 161 [5]. همان، ج 20، ص 42؛جامع البيان، مج 15، ج 30؛ مجمع البيان، ج 10، ص 748
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 321