اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 316
ابن عبدياليل محمّد اللّه اكبرى ابن عبدياليل: كنانةبن
عبدياليل بن عمروبن عمير ثقفى از بزرگان طائف مفسّران در ذيل آيه 31
زخرف/ 43 در تعيين مصداقِ «رَجلٌ مِن
القَريَتَينِ عَظيمٍ» در طائف، از مردى با نامهاى ابن
عبدياليل، كنانة بن عبد بن عمرو بنعمير،[1] كنانة بنعبدياليل[2] و عمير بنعبدياليل[3] ياد كردهاند كه هر 4 نام، به دو روايتِ مجاهد و سدّى باز مىگردد.
از مقايسه و بررسى روايات برمىآيد كه اين فرد، كنانةبن عبدياليل است و به احتمال
قوى، «ياليل» در روايت سدّى، از كنانة بنعبدبنعمرو افتاده، و قرطبى به اجتهاد
خود «عمير» را به اوّل اسم افزوده است. در تفسير طبرى،[4] ذيل آيه 107 توبه/ 9 از او به ابنبالين ياد شده؛ هر چند در تاريخ
طبرى،[5] كنانة بنعبدياليل آمده است كه شايد
آن چه در تفسير آمده، از خطاى مصحّحان بعدى باشد. كنانه از بزرگان،[6] شجاعان،[7] شاعران،[8]
و دانايان[9] طائف و ثقيف بود. اين قبيله به دو
گروه بزرگ احلاف و بنىمالك تقسيم مىشد و كنانه از احلاف بود.[10] وى در ميان آنان، نفوذ و احترام
بسيارى داشت؛ چنانكه مردم در حل مشكلات گوناگون خود به او مراجعه مىكردند.[11] هنگام حركت قبيله ثقيف براى شركت در
پيكار حنين بر ضدّ پيامبر صلى الله عليه و آله،[1]. جامعالبيان، مج13، ج 25، ص 84- 85 [2]. غرر التبيان، ص468 [3]. تفسير قرطبى، ج16، ص 56 [4]. جامعالبيان، مج7، ج 11، ص 35 [5]. تاريخ طبرى، ج 2،ص 200 [6]. الطبقات، ج 6، ص47؛ الاستيعاب، ج 3، ص 386 [7]. المغازى، ج 2، ص598 [8]. المفصل، ج 9، ص752؛ الاعلام، ج 5، ص 234 [9]. المغازى، ج 3، ص886 [10]. همان، ص 963؛الطبقات، ج 1، ص 237؛ المفصل، ج 4، ص 150 [11]. المغازى، ج 3، ص886
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 316