responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن    الجزء : 1  صفحة : 212
آمده، او را سوزاند. [1] گفته شده كه آزر نيز با ديدن سلامت ابراهيم عليه السلام در ميان آتش، خداى ابراهيم را ستوده كه اى ابراهيم! خداى تو خوب خدايى است. [2] از ابراهيم عليه السلام نقل شده: من هيچ‌گاه از زمان اقامت در آتش خوش‌تر نبودم و دوست داشتم كه همه زندگى‌ام مانند آن زمان مى‌بود؛ [3] به اين ترتيب، طرح سران شرك براى مقابله با ابراهيم عليه السلام ناكام ماند و كوشش مشركان، مايه زيان بيش‌تر آنان شد: «و أَرادوا بِهِ كَيداً فَجَعَلنهُم الأَخسَرين» (انبياء/ 21، 70) و خداوند، مشركان‌را در برابرابراهيم پست ومغلوب‌ساخت: «فَأَرادوا بِهِ كَيداً فَجَعَلنهُم الأَسفَلين.» (صافات/ 37، 98) محل وقوع حادثه رابابل، [4] حوالى‌بابل‌ [5] و كوثى‌ [6] دانسته‌اند.
هجرت ابراهيم عليه السلام‌
ابراهيم پس از رهايى از آتش‌ [7] چنان‌كه پيش‌تر به آزر وعده داده بود: «و أَعتَزِلُكُم‌ و ما تَدعونَ مِن دونِ اللَّه» (مريم/ 19، 48) [8] از موطن خويش هجرت كرد. در آيات 49 مريم/ 19 «فَلَمّا اعتَزَلَهُم ...» 99 صافات/ 37: «إِنّى ذاهِبٌ إِلى‌ رَبّى» 26 عنكبوت/ 29 «و قالَ إِنّى مُهاجِرٌ إِلى‌ رَبّى ...» و 71 انبياء/ 21: «و نَجَّينهُ و لوطاً إِلَى الأَرضِ الَّتى برَكنا فيها لِلعلَمين» به هجرت ابراهيم اشاره شده است. براساس رواياتى چند، [9] هجرت ابراهيم در پى تبعيدحضرت به وسيله نمرود بوده است. گفته شده: افزون بر اجبار از ناحيه نمرود، خود ابراهيم نيز رسالتش را در منطقه بابل پايان يافته مى‌ديده و خواهان منطقه‌اى براى دعوت به توحيد بوده و هر دو عامل در هجرت ابراهيم عليه السلام نقش داشته است. [10] از همراهان او در سفر هجرت در قرآن، فقط از لوط نام برده شده است: «و نَجَّينهُ و لوطاً إِلَى الأَرضِ الَّتى برَكنا فيها لِلعلَمين» (انبياء/ 21، 71) به گفته بسيارى از مفسّران‌ [11] كه رواياتى‌
[1]. الكافى، ج 8، ص369- 370
[2]. تفسير ابن كثير، ج3، ص 193
[3]. جامع البيان، مج10، ج 17، ص 56؛ تفسير ابن‌كثير، ج 3، ص 193
[4]. كشف‌الاسرار، ج 8،ص 286
[5]. التفسير الكبير، ج22، ص 190
[6]. مجمع‌البيان، ج 7،ص 89
[7]. الكافى، ج 8، ص370- 371؛ جامع‌البيان، مج 9، ج 16، ص 117
[8]. التبيان، ج 7، ص131؛ الميزان، ج 17، ص 151
[9]. الكافى، ج 8، ص371؛ بحار الانوار، ج 12، ص 39 و 154
[10]. نمونه، ج 13، ص453؛ منشور جاويد، ج 11، ص 256
[11]. مجمع‌البيان، ج8، ص 440؛ تفسير قرطبى، ج 21، ص 225؛ قصص‌الانبياء، ابن كثير، ص 107 و 120
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن    الجزء : 1  صفحة : 212
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست