اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 212
آمده، او را سوزاند.[1] گفته شده كه آزر نيز با ديدن سلامت
ابراهيم عليه السلام در ميان آتش، خداى ابراهيم را ستوده كه اى ابراهيم! خداى تو
خوب خدايى است.[2] از ابراهيم عليه السلام نقل شده: من
هيچگاه از زمان اقامت در آتش خوشتر نبودم و دوست داشتم كه همه زندگىام مانند آن
زمان مىبود؛[3] به اين ترتيب، طرح سران شرك براى
مقابله با ابراهيم عليه السلام ناكام ماند و كوشش مشركان، مايه زيان بيشتر آنان
شد: «و أَرادوا بِهِ كَيداً فَجَعَلنهُم الأَخسَرين» (انبياء/ 21، 70) و خداوند، مشركانرا در برابرابراهيم پست
ومغلوبساخت: «فَأَرادوا بِهِ كَيداً فَجَعَلنهُم الأَسفَلين.» (صافات/ 37، 98) محل وقوع حادثه رابابل،[4] حوالىبابل[5] و كوثى[6]
دانستهاند. هجرت ابراهيم عليه
السلام ابراهيم پس از رهايى از
آتش[7] چنانكه پيشتر به آزر وعده داده بود: «و أَعتَزِلُكُم و ما تَدعونَ مِن دونِ اللَّه» (مريم/ 19، 48)[8] از موطن خويش هجرت كرد. در آيات 49 مريم/ 19
«فَلَمّا اعتَزَلَهُم ...» 99 صافات/ 37: «إِنّى ذاهِبٌ إِلى رَبّى»
26 عنكبوت/ 29 «و قالَ إِنّى مُهاجِرٌ إِلى رَبّى ...»
و 71 انبياء/ 21: «و نَجَّينهُ و لوطاً إِلَى الأَرضِ الَّتى برَكنا فيها
لِلعلَمين» به هجرت ابراهيم اشاره شده است. براساس رواياتى چند،[9] هجرت ابراهيم در پى تبعيدحضرت به
وسيله نمرود بوده است. گفته شده: افزون بر اجبار از ناحيه نمرود، خود ابراهيم نيز
رسالتش را در منطقه بابل پايان يافته مىديده و خواهان منطقهاى براى دعوت به
توحيد بوده و هر دو عامل در هجرت ابراهيم عليه السلام نقش داشته است.[10] از همراهان او در سفر هجرت در قرآن،
فقط از لوط نام برده شده است: «و نَجَّينهُ و لوطاً
إِلَى الأَرضِ الَّتى برَكنا فيها لِلعلَمين»
(انبياء/ 21، 71) به گفته بسيارى از مفسّران[11] كه رواياتى[1]. الكافى، ج 8، ص369- 370 [2]. تفسير ابن كثير، ج3، ص 193 [3]. جامع البيان، مج10، ج 17، ص 56؛ تفسير ابنكثير، ج 3، ص 193 [4]. كشفالاسرار، ج 8،ص 286 [5]. التفسير الكبير، ج22، ص 190 [6]. مجمعالبيان، ج 7،ص 89 [7]. الكافى، ج 8، ص370- 371؛ جامعالبيان، مج 9، ج 16، ص 117 [8]. التبيان، ج 7، ص131؛ الميزان، ج 17، ص 151 [9]. الكافى، ج 8، ص371؛ بحار الانوار، ج 12، ص 39 و 154 [10]. نمونه، ج 13، ص453؛ منشور جاويد، ج 11، ص 256 [11]. مجمعالبيان، ج8، ص 440؛ تفسير قرطبى، ج 21، ص 225؛ قصصالانبياء، ابن كثير، ص 107 و 120
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 212