اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 165
كسانى (امويان) دانست كه
خود از خاندان و نياكانى طاهر و خوش نام محروم بودهاند؛ افزون بر اين، ترمذى
حديثى از امامعلى عليه السلام آورده و آن را «حديثى حسن» بر شمرده كه حضرت، شأن
نزول آيه را مردى مسلمان مىداند كه براى پدر و مادرش از خدا آمرزش مىطلبيد؛ در
حالىكه هر دوى آنان در حال شرك از دنيا رفته بودند. امام على عليه السلام
مىگويد: او را از اين عمل باز داشتم؛ امّا وى به عمل ابراهيم عليه السلام در
آمرزش خواهى براى پدرش استناد كرد؛ از اين رو، قضيه را براى رسول خدا باز گفتم كه
در پى آن، آيات پيشين نازل شد.[1] شيعه براساس روايات بسيارى
كه در آنها تأكيد شده خداوند، حملِ پيامبر صلى الله عليه و آله را در بهترين رحم
قرار داده[2] و آن را از آتش جهنّم دور داشته،[3] بر آن است كه آمنه از نيكزنان عالم
اسلام و از مسلمانان به شمار مىرود؛ همچنين طبق آيه 219 شعراء/ 26: «و تَقَلُّبَك فِى السجِدينَ»
معتقد است كه پيامبر در اصلاب موحّدان و مؤمنان بوده است؛[4] بنابراين نمىتوان به شرك و ناپاكى آمنه عقيده داشت؛ از همين رو به
آنان كه چنين عقيده ناصوابى دارند، پاسخهاى مفصّلى داده است.[5] منابع انساب الاشراف؛
بحارالانوار؛ البداية و النهايه؛ تاريخ الامم والملوك، طبرى؛ تاريخ اليعقوبى؛
تفسيرالقرآن العظيم، ابنكثير؛ التفسير الكبير؛ جامعالبيان عن تأويل آى القرآن؛
الجامع لاحكام القرآن، قرطبى؛ الدرالمنثور فى التفسير بالمأثور؛ السير و المغازى؛
السيرة النبويه، ابنهشام؛ الصحيح من سيرة النبى الاعظم صلى الله عليه و آله؛
الطبقات الكبرى؛ الكافى؛ الكامل فى التاريخ؛ مجمعالبيان فى تفسير القرآن؛
المغازى؛ موسوعة الذهبية للعلوم الاسلاميه؛ نمونه بينات در شأن نزول آيات.[1]. التفسير الكبير، ج16، ص 209؛ نمونه بينات، ص 444 [2]. بحارالانوار، ج35، ص 10 [3]. الكافى، ج 1، ص446 [4]. مجمعالبيان، ج 7،ص 323؛ تفسير قرطبى، ج 13، ص 97 [5]. بحارالانوار، ج35، ص 155 به بعد؛ الصحيح من سيرةالنبى، ج 2، ص 187 به بعد
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 165