اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 148
دختران لوط تقريباً همه مفسّران،
دختران لوط را جزو آللوط شمردهاند؛ گرچه در شمار آنان اختلاف دارند. بسيارى،
براى وى دو دختر[1] به نامهاى زعوراء و رتياء[2] يا ريثا و يغوثا[3] (ذعرتا)[4]
ذكر كردهاند؛ ولى برخى، با استناد به آيه 71 حجر/ 15
«هؤُلَاءِ بَناتِى» دختران لوط را بيش از دو تن
دانستهاند.[5] علّامه طباطبايى، شمار دختران لوط را
يكى از موارد اختلاف تورات با قرآن دانسته؛ زيرا تورات براى لوط دو دختر، ولى قرآن
واژه بنات (دختران) را به كار برده است.[6] به گفته ابنعاشور، لوط به جز دو دخترِ شوهر نكرده، دو دختر شوهردار
نيز داشته است.[7] چگونگى ورود فرستادگان
الهى بر آللوط فرشتگان، پس از خروج از
منزل حضرت ابراهيم، به سوى سرزمين قوم لوط رفته، نيمروز، كنار نهر سَدوم (از
شهرهاى قوملوط[8]) با دختر لوط كه براى خانوادهاش آب
مىبُرد، روبهرو شدند و از وى، سراغ منزلى براى استراحت گرفتند. دختر لوط از آنان
خواست تا وارد شهر نشوند؛ سپس پدر را از وجود جوانان نيكو صورت در كنار دروازه شهر
آگاه كرد. با اينكه قوم لوط، او را از مهمان كردن مردان نهى كرده بودند، فرشتگان
را به منزل خود برد و جز خانوادهاش كسى از حضور آنان باخبر نشد.[9] براساس روايتى ديگر، پس از آن كه
فرشتگان خود را رهگذر معرّفى كردند، لوط به آنان هشدار داد كه به شهر وارد نشوند و
چون با اصرار آنها مواجه شد، ايشان را در خانه خود مهمان كرد و از[1]. الكشاف، ج 4، ص402؛ مجمعالبيان، ج 9، ص 238؛ الدرالمنثور، ج 7، ص 620. [2]. مجمعالبيان، ج 5،ص 280 [3]. روحالمعانى، مج5، ج 8، ص 255 [4]. البداية والنهايه، ج 1، ص 167 (5) (6) 5 و. الميزان، ج10، ص 359 [7]. التحريروالتنوير،ج 8، ص 236- 237 [8]. معجمالبلدان، ج3، ص 200 [9]. البداية والنهايه، ج 1، ص 167
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 148