اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 134
عذاب و نابودى آنان در رود
نيل سخن رفته است.[1] توجّه قرآن به سرگذشت
آلفرعون نگاهى به آيات و سورههاى
قرآن، اهتمام فراوانِ قرآن به تبيين داستان آلفرعون از زواياى گوناگون را نشان
مىدهد. دراحوال ديگرپيامبران، محاجّهآنان با قومشان ديده مىشود؛ مانند مناظره
ابراهيم عليه السلام با قوم خود (انعام/ 6، 74- 82) و محاجه لوط عليه السلام
(شعراء/ 26، 160- 175) ياگفتوگوى آنانباسران قومشان، چون نوح، هود، صالح و شعيب
عليهم السلام (هود/ 11، 25- 95؛ اعراف/ 7، 59- 93) يا محاجّه ابراهيم با طاغوت
زمان خود (بقره/ 2، 258) امّا در محاجّههاى موسى و فرعون، حضور اطرافيان فرعون در
كنار فرعون، موضوعيّت ويژه مىيابد و از اعمال و سرنوشت آنان نيز در مواضع گوناگون
سخن مىرود. دليل موضوعيّت يافتن سرگذشت آلفرعون در قرآن، شايد از اين رو است كه
بسيارى از اصول و سنّتهايى كه خداوند در سراسر قرآن، به صورت كلّى بيان فرموده،
در داستان آل فرعون بهصورت عينى تبيين شده؛ چنانكه قرآن، آنان را عبرت آيندگان
قرار داده است: «فَجَعَلنهُم سَلَفاً و مَثَلًا لِلأَخِرين». (زخرف/ 43، 56) ابنعاشور، علّت تخصيص به ذكر آلفرعون در قرآن را
سرنوشت نهايى آنان دانسته و گفته است: فقط نابودى اين امّت نزد
اهلكتاب روشن است؛ برخلاف هلاكت عاد و ثمود كه نزد عرب از شهرت بيشترى برخوردار
بوده؛ از اينرو، سرگذشت آنان مورد توجّه قرآن قرار گرفته است.[2] اخلاق و رفتار آلفرعون اخلاق زشت و رفتار ناهنجار
آلفرعون در قرآن گزارش، و زواياى آن به تفصيل تبيين شده است. و نقش اينگونه،
رفتارها در انحطاط و سرانجامِ شوم اين قوم، از علل اهتمام قرآن به بررسى و تبيين
اعمال و سرنوشت آنان است. برخى از اوصاف فرعونيان كه در[1]. كتاب مقدس، خروج:5- 14؛ قاموس كتاب، ص 649- 650 [2]. التحرير والتنوير، ج 3، ص 175
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 134