اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 133
آل فرعون ابوالفضل خوشمنش آلفرعون: قوم، پيروان و
همكيشان فرعون[1] تركيب «آلفرعون» 13 بار
در قرآن آمده كه در يك مورد از مأموريت موسى عليه السلام به سوى آنان و در موارد
ديگر از كفر، تكذيب، شكنجهگرى و در نهايت، عذاب آنان در دنيا، برزخ و آخرت سخن
رفته است. با توجّه به گوناگونى معانى آل، مفسّران در گستره شمول آلفرعون بر يك
رأى نيستند؛ ولى با توجّه به كاركرد اين واژه، گويا مقصود، نزديكان، پيروان و
همفكران وى باشند؛ چنانكه قارون از بنىاسرائيل قوم موسى] است (قصص/ 28، 76) و
در رديف فرعون، هامان و در حقيقت آلفرعون قرار گرفته (عنكبوت/ 29، 39؛ غافر/ 40،
24) و همسر فرعون، از آل او به شمار نرفته؛ بلكه مَثَل اهل ايمان معرّفى شده است.
(تحريم/ 66، 11) قرآن از كسانى كه برگِرد
فرعون، كارگزار و هم رأى وى بودهاند، با تعابير قوم 27 بار، ملا 13 بار، ركن يك
بار، جُند و جنود 6 بار ياد كرده كه با آلفرعون، تقارب مفهومى و مصداقى دارند؛ به
طور مثال، انطباق قوم فرعون بر آلفرعون، با كنار هم نهادن آياتى نظير «يَقدُمُ قَومَهُ يَومَالقِيمَة ...»
(هود/ 11، 98) و «و أَغرَقنا ءَالَ فِرعَون ...»
(بقره/ 2، 50) بهدست مىآيد؛ چنانكه قرآن، كشتار پسران بنىاسرائيل و ستم به
آنان را گاهى به فرعون (قصص/ 28، 4)، گاهى به آلفرعون (بقره/ 2، 49) و گاه به قوم
فرعون (اعراف/ 7، 127) نسبت داده و ارسال موسى را به سوى فرعون و قوم وى (نمل/ 27،
12) فرعون و ملأ (اعراف/ 7، 103) و آلفرعون (قمر/ 54، 41) دانسته است. در تورات نيز از اطرافيان
و كارگزاران فرعون و ستم آنها بر بنىاسرائيل و نيز از نزول[1]. جامعالبيان، مج1، ج 1، ص 385
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 133