اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 127
اين آيه، به كتابهاى
پيامبران گذشته[1] يا به علم كثير[2] و «حكم» نيز به فهم[3] يا فهم كتاب و شناخت احكام آن، خِرد،[4] داورى ميان مردم[5] يا حكمت[6]
تفسير شده است. علّامه طباطبايى، به قرينه آمدن حكم در كنار كتاب، آن را به معناى
داورى دانسته است. در روايات متعدّدى از اهلبيت عليهم السلام از داورى آلداوود
ياد شده است. براساس اين روايات امام حسين، حضرت سجاد و امام صادق عليهم السلام
مىگويند: ما مانند آلداوود، قضاوت مىكنيم.[7] امام صادق در روايتى خبر مىدهد: هنگامى كه امام مهدى ظهور كند،
ميان مردم مانند آلداوود داورى خواهد كرد.[8] در چگونگى داورى آلداوود روايت شده كه از مردم گواه نمىخواستند.[9] در احاديثى، از حكمت
آلداوود نيز ياد شده است. امام صادق عليه السلام نيز از پدر بزگوارش نقل مىكند
كه در حكمت آلداوود آمده: اى پسر آدم كه به خداوند، عالِم، و به عظمتش عارفى!
پيوسته بايد از او بيمناك و به وعدهاش اميدوار باشى. چگونه است كه قبر و تنهايى
آن را ياد نمىكنى؟[10] منابع الامالى، طوسى؛
بحارالانوار؛ التبيان فى تفسير القرآن؛ تفسير روحالبيان؛ تفسير القرآن العظيم،
ابنكثير؛ التفسير الكبير؛ جامعالبيان عن تأويل آى القرآن؛ الجامع لاحكام القرآن،
قرطبى؛ روحالمعانى فىتفسير القرآن العظيم؛ قصص الانبياء، راوندى؛ الكافى؛ الكامل
فى التاريخ؛ الكشاف؛ كشفالاسرار و عدةالابرار؛ مجمعالبيان فى تفسير القرآن؛
مفردات الفاظ القرآن؛ الميزان فى تفسيرالقرآن.[1]. جامعالبيان، مج5، ج 7، ص 343؛ الكشاف، ج 2، ص 43؛ مجمعالبيان، ج 4، ص 513 [2]. التفسير الكبير، ج13، ص 68 [3]. تفسير قرطبى، ج 7،ص 24 [4]. جامعالبيان، مج5، ج 7، ص 343 [5]. مجمعالبيان، ج 4،ص 513؛ التفسير الكبير، ج 13، ص 68 [6]. روحالبيان، ج 3،ص 62 [7]. بحارالانوار، ج25، ص 56- 57 و ج 52، ص 320 [8]. همان، ج 52، ص 320 [9]. الكافى، ج 1، ص462 [10]. الامالى، ص 203
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 127