اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 126
آلداوود به طور مستقيم
دستور شكرگزارى داده شده است. كلام زهرى در تفسير آيه كه به آلداوود گفته شد:
«الحمد للَّه» بگوييد، در همين جهت قابل توجيه است.[1] قرطبى، با استناد به روايتى كه مىگويد: سليمان نان جو مىخورد و
براى خانوادهاش از آرد زِبر، نان تهيه مىكرد و آردهاى نرم و سفيد را به فقيران
مىداد و مىگفت: مىترسم اگر سير باشم، گرسنگان را فراموش كنم، معتقد است: اين
عمل سليمان، شكر خداوند است كه اندكى از آفريدگان به آن اقدام مىكنند.[2] طبرسى نيز خطاب خداوند به آلداوود را
فضيلتى براى آنها دانسته، مىگويد: اين نوع خطاب در آيه، اشاره دارد كه خويشاوندى
با پيامبران، در نزديكى به خداوند و برخوردارى از رضايت او تأثير دارد.[3] مفسّران، علّت فرمان خداوند به
شكرگزارى آلداوود را اعطاى نعمتهاى بزرگى دانستهاند كه خداوند پيش از آن ياد
كرده است.[4] ذرّيّه داوود خداوند در آيه 87 انعام/ 6
پس از ذكر نام شمار فراوانى از پيامبران از جمله داوود، به بعضى از ذرّيّه آنها
نيز اشاره كرده، خبر مىدهد كه آنها برگزيده و به راه راست هدايت شدهاند: «وَ مِن ءَابآئِهِم وَ ذرّيَّتِهِم وَ إخونِهم وَاجتَبَينهُم وَ
هَدَينهُم إلى صِرطٍ مُستقِيم». برخى، برگزيدگى در اين
آيه را به نبوّت تفسير كردهاند.[5] راغب مىگويد: برگزيدن بنده از جانب خدا،
به معناى اختصاص دادن او به فيض الهى و سرازير شدن نعمت به سوى او است كه اين،
ويژه پيامبران و بعضى از صدّيقان و شهيدانى است كه به آنها نزديكاند.[6] خداوند در آيه 89 انعام/ 6 نيز خبر
مىدهد كه به آنها كتاب، حكم و نبوت داده است:
«أُولئِكَ الَّذِينَ ءَاتَينهُم الكِتبَ وَالحُكمَ وَالنُّبُوَّة». «كتاب» در[1]. قصصالانبياء، ص211 [2]. تفسير قرطبى، ج14، ص 177 [3]. تفسير قرطبى، ج14، ص 177 [4]. مجمعالبيان، ج 8،ص 600 [5]. التبيان، ج 8، ص383؛ مجمعالبيان، ج 8، ص 600 [6]. كشفالاسرار، ج 3،ص 415؛ التفسير الكبير، ج 13، ص 67
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 126