اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 125
4. بُرسُوى با استناد به
سياق آيات مربوط به سليمان عليه السلام و يادآورى نعمتهاى بزرگ و متنوّع خداوند
به وى، آلداوود را سليمانبنداوود و علّت جمع آمدن
«اعمَلوا» را تعظيم و تكريم سليمان دانسته است؛[1] ولى علّامه طباطبايى، با همين استدلال، در كنار سليمان، ساير
آلداوود را نيز مخاطب آيه مىداند.[2] 5. قول ديگر، آن دسته از
امّت داوود را كه شكرگزار خداوند بودند، آلداوود مىداند.[3] براساس روايتى در قصصالانبياء از راوندى، امام صادق عليه السلام
فقط به تعداد آلداوود اشاره كرده، بدون بيان نسبت آنها با داوود مىگويد:
آلداوود 80 مرد و 70 زن بودند كه هيچگاه محراب عبادت از آنها خالى نبود.[4] شكرگزارى آلداوود كلمه «شكر» در آيه «اعمَلوا ءالَداوودَ شُكراً»
مىتواند حامل يكى از چند نقش نحوى، چون مفعولٌله، حال، مفعول مطلق و مفعولبه
باشد؛ بنابر دو صورت نخست، به آلداوود امر شده تا عمل و عبادتهاى خود را براى
شكرگزارى خداوند انجام دهند.[5] مجاهد نيز در تفسير آيه گفته است: به آلداوود گفتيم: براى شكر
نعمتهايى كه خداوند به شما داده، او را اطاعت كنيد.[6] بنا به نقلى از ابنمسعود، آلداوود پس از اين دستور، به نماز مشغول
شدند و در شبانهروز، ساعتى نبود، مگر آنكه يكى از آنها به نوبت در محراب به
نماز مىايستاد.[7] روايت امام صادق نيز همين معنا را
تأييد مىكند.[8] در دو فرض بعدى، به[1]. روح البيان، ج 7،ص 276 [2]. الميزان، ج 16، ص363 [3]. روح البيان، ج 7،ص 276 [4]. قصص الانبياء، ص211 [5]. الكشاف، ج 3، ص573 [6]. مجمع البيان، ج 8،ص 600 [7]. روح المعانى، مج12، ج 22، ص 175 [8]. قصص الانبياء، صص211
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 125