responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : اساس الاقتباس المؤلف : الطوسي، الخواجة نصير الدين    الجزء : 1  صفحة : 586

مقالت نهم در شعر و آن را بيطوريقا خوانند

و آن سه فصل است‌

فصل اول در اشارت بماهيت و منفعت شعر و آنچه بان تعلق دارد

صناعت شعرى ملكه‌اى باشد كه- با حصول آن بر ايقاع تخيلاتى- كه مبادى انفعالاتى مخصوص باشد بر وجه مطلوب قادر باشد- و اطلاق اسم شعر در عرف قدما بر معنى ديگر بوده است- و در عرف متاخران بر معنى ديگر است- و محققان متاخران شعر را حدى گفته‌اند- جامع هر دو معنى بر وجه اتم- و آن اين است كه گويند شعر كلامى است مخيل- مؤلف از اقوالى موزون متساوى مقفى- و كلام موزون باشتراك اسم بر دو معنى افتد- يكى حقيقى- و آن قولى بود كه حروف ملفوظ او را- بحسب حركات و سكنات عددى ايقاعى باشد- و دوم مجازى- و آن هياتى بود سخن را از جهت تساوى اقوال- و بحسب ظاهر شبيه بوزن- چنانك در خسروانيهاى قديم بوده است- و وزن خطابت نزديك بود بهمين معنى- و مراد اهل اين روزگار بموزون معنى اول است تنها- و مراد قدما هر دو معنى بهم بوده است- و معنى متساوى آن بود كه- اركان قول كه آن را عروضيان افاعيل خوانند- در همه اقوال متشابه بود و بعدد متساوى- چه اگر متشابه نبود بحر مختلف شود- و اگر بعدد متساوى نبود ضرب مختلف شود- و مثمن مثلا با مسدس در يك شعر جمع شده باشد- و معنى مقفى آنست كه خواتيم اقوال متشابه باشد- بر وجهى كه مصطلح بود- و شرط تقفيه در قديم نبوده است- و خاص است بعرب و ديگر امم از ايشان گرفته‌اند- و نظر در آن تعلق بعلم قوافى دارد-

اسم الکتاب : اساس الاقتباس المؤلف : الطوسي، الخواجة نصير الدين    الجزء : 1  صفحة : 586
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست