سوّمين وظيفه معلم آن است كه به مقام والاى علم و معلّمى ارج نهد و شؤ ون آن را پاس دارد و به گونه اى رفتار نكند كه خواسته يا ناخواسته ، به قداست آن لطمه بزند چرا كه به تعبير على (ع ):
هر چه دانش مرد افزايش يابد، ادبش افزون گردد و ترس از خدايش دو چندان شود.
پـس ضـرورت دارد كـه مـعـلم و مـربـّى ، مـؤ دّب ، مـوقّر، خداترس و... باشد تا شؤ ون و حيثيت تعليم و تربيت محفوظ بماند.
ج ـ وظايف معلّم نسبت به متعلّم
(مـعـلّم ، امانتدارى است كه [امانتش ] غير از همه امانتهاست ، (انسان ) امانت اوست ، امانتهاى ديگر را اگـر كـسـى خـيـانـت بـه آن بـكـنـد، خلاف كرده است ... امّا امانت اگر (انسان ) شد، اگر يك طفل قابل تربيت شد، اگر خداى نخواسته اين امانت به آن خيانت شد، يك وقت مى بيند؛ خيانت به يـك مـلّت اسـت ؛ خـيـانـت بـه يـك جـامـعـه اسـت و خـيـانـت بـه اسـلام اسـت . بـنـابـرايـن ، شـغـل ، در عـيـن حـالى كـه بـسـيـار شـريـف اسـت و بـسـيـار ارزنـده اسـت ـ از بـاب ايـنـكـه هـمـان شغل انبياست ، كه براى انسان سازى آمده بودند ـ لكن مسؤ وليت ، بسيار بزرگ است ، چنانچه مسؤ وليت انبيا هم بزرگ بود.)(192)
بـراين اساس ، يك معلّم صادق و دلسوز، تمام توان خويش را به كار مى گيرد تا دَيْنِ خويش را نـسـبـت بـه مـتعلّمان و جامعه ادا كند. مهمترين وظايفى كه معلم و مربى در اين رابطه بر دوش دارد از قرار زير است :
1 ـ پرورش فكرى
شهيد مطهرى (ره ) در اين باره مى گويد:
(امـروزه ايـن را نـقـص مـى شـمـارند كه هدف آموزگار، فقط اين باشد كه يك سلسله معلومات ، اطـلاعـات و فـرمـول را در مـغـز مـتعلّم انبار كند... هدف معلّم بايد بالاتر باشد؛ و بايد نيروى فـكـرى مـتـعـلّم را پـرورش و استقلال بدهد و قوّه ابتكار او را زنده كند، يعنى كار معلّم در واقع آتشگيره دادن است .(193)
در ايـن راسـتـا (مـعـلم بـايـد شـاگـردان خـود را بـه عـلم و دانـش ، تـشـويـق نـمـايـد و فـضايل و مزاياى علم و علما را به آنان تذكر دهد و يادآور گردد كه علما و دانشمندان ، وارثان انبيا و پيغمبرانند و در پايگاههاى بلند و فرازنده و درخشان جاى دارند... بايد معلم اين گونه سـخـنـان شـوق آفـريـن را ـ كـه در طـى آيـات و اخـبـار و آثـار و اشـعـار و امـثـال بـه چـشـم مـى خـورد و بـازگـوكـنـنـده فـضـايـل و مـنـازل و مـقامات والاى علم و علماست ـ به گوش آنها برساند.(194) تا به طور خود جـوش بـه تـعـليـم و انـديـشـه و ورزيـدگـى عـلمـى بپردازند. اشتغالات علمى خارج از كلاس ، تمرين و ممارست ، طرح مسائل دقيق و سازنده ، پرسش و پاسخ ، تحقيق و بررسى و... به چنين هدفى كمك مى كند.
2 ـ سخاوت در تعليم
مـعـلّم نـبـايد در انتقال آگاهيهاى خود، تنگ نظر و بخيل باشد، بلكه موظّف است آنچه را مى داند به شاگردانش بياموزد و بر معلومات خود بيفزايد، به فرموده امام على (ع ):
(عَلَى الْعالِمِ اَنْ يَتَعَلَّمَ ما لَمْ يَعْلَمْ وَ يُعَلِّمَ النّاسَ ما قَدْ عَلِمَ)(195)
بر عالم (لازم ) است كه آنچه را نمى داند فراگيرد و آنچه را فرا گرفته به مردم بياموزد.