اى على ! سه چيز از حقيقت ايمان است : 1 ـ بخشيدن ، هنگام تنگدستى ، 2 ـ انصاف داشتن با مردم ، 3 ـ انتقال دانش به دانشجو.
د ـ احـيـاگـرى : مـربّى و معلّم واقعى ، با جان و روح انسانها سر و كار دارد، معلّمان ، باغبانان گلهاى انديشه اند كه بوستان روح انسانها را با آب حيات دانش سيراب كرده به آن ، طراوت و زندگى مى بخشند.
سماعه مى گويد: از حضرت صادق (ع ) پرسيدم : مفهوم اين سخن خدا چيست كه مى فرمايد:
(هر كس ، كسى را زنده كند، گويا همه مردم را زنده كرده و اگر كسى را بكشد گويا همه مردم را كشته است .)(152)
كـسـى كـه ديـگـرى را از گـمـراهـى بـه هـدايـت ببرد به تحقيق زنده اش ساخته است و هر كس ، ديگرى را از هدايت به ضلالت بكشد؛ به خدا سوگند، او را كشته است .
پاداش معلم و مربّى
بـديـهـى اسـت كـه مـعـلمـان و مـربيان نيكوسرشت با مقام شامخ و ارزشمندى كه دارند از پاداش قابل توجّهى نيز برخوردارند. برخى از اين پاداشها عبارتند از:
سـه گـروه را جـز مـنـافـق سـبـك نـشـمـرد: 1 ـ مـسـلمـان سـالخـورده ، 2 ـ رهـبـر عادل ، 3 ـ معلّم نيكيها.
بـراين اساس ، معلّم بايد مورد احترام و تكريم جامعه قرار گيرد و كسى جز افراد منافق و دور و به آنان بى احترامى نمى كند.
رسـم احـتـرام بـه مـعـلّم از ديـربـاز در جـامـعـه هـاى فـرهنگ دوست و حق شناس جارى بوده و حتى دانـشـجـويـان و دانش آموزان ، احترام معلم و مربى را بيش از پدر پاس مى داشته اند، به گفته جامى :
كسى گفت : چونى چنين رنجبر
به تعظيم استاد، بيش از پدر؟
بگفتا زد آن نقش آب و گلم
وزين تربيت يافت جان و دلم
از آن ، شد تن من پذيراى جان
وزين آمدم زنده جاودان
2 ـ دعـاى عـمـومـى : جـانـداران زمـيـن و آسـمـان و دريـا و هـوا بـا زبـان حـال و مـقـال از خـداونـد مـتـعـال آمـرزش و بـهـروزى مـعـلّم را مـى طـلبـنـد، رسول اكرم (ص ) فرمود:
دو نفر نمرده اند: 1 ـ كسى كه كردار نيكى بر جاى گذارد تا از آنها پيروى شود. 2 ـ كسى كه حكمتى را منتشر سازد و به وسيله آن ، ياد شود.
آوازه و شـهـرت هـزاران دانـشـمـنـد نـيـك سـيـرت و خـدمـتـگـزار در مـيـان هـمـه جـوامـع بـشـرى ، دليل روشنى بر متقن بودن اين سخن است .
از سـوى ديـگـر اگـر بـا دقـت بـيشترى در كار معلّم و مربى بنگريم ، درمى يابيم كه حضور مـعـنـوى و جـاودانگى او به مرور زمان ، تقويت شده ، نمود بيشترى مى يابد زيرا شاگردان او پـس از زمـانى خود، معلّم شده ، شاگردان ديگرى تربيت مى كنند و آنان نيز شاگردانى ديگر و... اوّليـن مـعـلّم در پـاداش و حـيـات عـلمـى هـمـه شـريـك اسـت ، از اين رو پيامبر اسلام (ص ) مى فرمايد: