- ميّت را به چه جهت با سدر و كافور غسل مىدهند و علّت و حكمت آن
چيست؟.
ج
- به جهت امر حضرت پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله مطابق اخباره صادره
از ائمّه عليهم السّلام، و شايد حكمت آن ضدّ عفونى شدن ميّت است كه سمومات- خارج
شده از بدن او در حال موت- از بين برود.
س 4
- ما رأى سماحتكم فى امرأة حامل ماتت عند النّفاس و قد خرج رأس
الطّفل ميّتا فهل يلزم اخراج الطّفل تماما لتغسيل و تكفين و دفن الامّ و الطّفل
كلّا على انفراده او يجوز ابقاء الطّفل على ما هو عليه و يكفى ما يجرى على الأمّ
عن الولد و على فرض لزوم الاخراج فلو لم يتيسّر الاخراج او تعسّر فما التّكليف
شرعا؟.
ج
- يجب فى الفرض اخراجه للتّغسيل و التّكفين و الدّفن و ان كان بعلاج
و عمليّة لا توجب مثلة بالطّفل او أمّه.
س 5
- در غسل ميّت، لازم است هر سه غسل را يك نفر انجام دهد يا اين كه
ممكن است يك نفر، غسل سدر بدهد و ديگرى كافور و سوّمى آب خالص.
ج
- لازم نيست غسل دهنده يك نفر باشد و جايز است سه غسل را سه نفر بدهد
بلكه جايز است يك غسل را هم چند نفر بدهند بشرط اين كه مراعات ترتيب بشود و در هر
دو مورد بر همه كسانى كه غسل مىدهند، نيّت كردن واجب است.
س 6
- هر گاه ميّت، مجروح باشد به طورى كه حتّى آنى هم خون از آن قطع
نشود آيا مىشود مقدارى پلاستيك روى زخم گذارد و با چسب محكم كرد و غسل داد و كفن
نمود؟.
ج
- در فرض مسأله اگر به صبر كردن، خون قطع مىشود صبر كنند و اگر قطع
نمىشود موضع خون را به علاج مسدود نموده و غسل بدهند لكن اگر در اثر مسدود نمودن
موضع خون، مقدارى از بدن شسته نمىشود بايد تيمّم بدهند.
س 7
- شستن اموات، در نهرى كه بين دو قريه، مشترك است و ساكنين