- چرا با غسل جنابت، بدون وضوء مىشود نماز خواند ولى با غسلهاى ديگر
نمىشود و بايد وضوء گرفت؟.
ج
- فتاوى در اين موضوع مختلف است بر حسب فتواى بعض علماء، اغسال ديگر
حكم غسل جنابت را دارد ولى بنظر حقير، غير از غسل جنابت، نماز با اغسال ديگر بدون
وضوء، صحيح نيست و دليل آن استظهار از ادلّه شرعيّه است.
س 11
- اگر غسل مسّ ميّت بر كسى واجب شد و حمّام رفت بعد از مدّتى شك كرد
كه آيا غسل كرده يا نه وظيفهاش چيست؟.
ج
- بايد دو مرتبه غسل نمايد و نمازهاى قبلى صحيح است و اگر بعد از مسّ
ميّت غسل جنابت كرده غسل مسّ ميّت، ساقط مىشود.
س 12
- شخصى مىگفت هنگامى كه غسل جنابت بر من واجب مىشود به قدرى آن را
به تأخير مىاندازم كه وقت نماز، تنگ مىشود و لذا با تيمّم نماز مىخوانم و فرداى
آن روز، غسل مىكنم. اكنون نظر حضرت آية اللَّه در اين مسأله چيست؟.
ج
- با امكان غسل كردن، تأخير آن حرام است ولى در ضيق وقت، نماز او با
تيمّم، صحيح است.
س 13
- كسى كه غسل جنابت بر او واجب است آيا مىتواند بدون هيچ گونه عذرى
غسل نكند و در اوّل وقت، با تيمّم مشغول نماز گردد؟.
ج
- در وسعت وقت اگر غسل نكرده نماز بخواند، نمازش باطل است.
س 14
- آيا جنب و حائض و نفساء مىتوانند در حرمهاى ائمّه از يك در داخل
شده از در ديگرى خارج شوند يا نه؟.
ج
- بنا بر احتياط، جائز نيست.
س 15
- انسان شكّ مىكند كه آيا غسل جنابت كرده يا نه در اين صورت غسلى كه
بعد از شكّ، براى نماز انجام مىدهد وضوء هم لازم دارد يا همان غسل تنها كافى
است؟.
ج
- با يقين به جنابت و شكّ در غسل، محكوم به جنابت است و با آن غسل كه
بعد از شكّ به جا آورده مىتواند نماز و سائر اعمال مشروطه به طهارت را