- اگر توسّط شخص محرمى، از مجالس زنانه كه بدون حجاب مىباشند، عكس
گرفته شود، و ظهور و چاپ آن توسّط نامحرمى انجام گيرد چگونه است؟ و نيز بفرماييد
رقصيدن زن در عروسى و مجالس مولوديّه زنانه با زدن سينى و امثال آن يا براى شوهر
خود و هم چنين رقصيدن مرد در مجالس مردانه و هم چنين كف زدن چه صورت دارد؟.
ج
- در مورد سؤال اوّل چنانچه موجب هتك باشد جايز نيست و عكس گرفتن
توسّط نامحرم مطلقا جايز نيست و راجع به سؤال دوّم، موارد مذكوره از مصاديق لغو
است و جايز نيست مگر براى زن و شوهر جهت يكديگر بطور خصوصى.
س 93
- شخصى مقدارى از جنگل را كه جزء انفال بوده از كسى خريدارى نموده و
بعد به شخص سوّمى داده كه احداث باغ چاى كند بالمناصفه در حالى كه شخص سوّم اين
مسأله را نمىدانسته كه انفال، مال همه شيعيان است و امام عليه السّلام فرموده:
ابحنا لشيعتنا، حال تكليف چيست؟.
ج
- در فرض مسأله، اگر احيا كننده بقصد تملّك خود، احياء كرده و آباد
نموده ملك خود اوست و اگر بقصد دو نفر احياء كرده شريك مىباشند و در نزاع موضوعى،
مرافعه شرعيّه لازم است.
س 94
- شاگردان مدارسى كه بچّهها هستند مىآيند مغازهها، كاغذ، قلم،
پاكت، شوكولات، و بستنى، و تخم آفتاب گردان و نحو آنها مىخرند براى خودشان، آيا
معامله با آنها جايز است يا خير؟.
ج
- معامله با غير بالغ جائز نيست و باطل است مگر آن كه از طرف ولىّ
شرعى او وكيل شده باشيد، كه معامله در واقع بين دو بالغ باشد و خود ولىّ اجازه
داده باشد جنس را بدست صغير بدهيد و پول را از دست او بگيريد.
س 95
- اين جانب از راه بىكارى و ناچارى و به علّت اين كه كار سنگين
نمىتوانم بكنم، دست به سيگار فروشى زده كه آن هم سيگار خارجى يعنى سيگار وينستون
مىباشد، از شهرستان مىخرم و به شهرستان ديگرى مىبرم، يك لقمه نان براى زن و
بچّهام تهيّه كنم، آيا اين كسب از نظر شرع اسلام براى من مباح است يا خير؟.