- در فرض سؤال مرمّت آن اشكال ندارد و نذورات آن را به مصرف تعمير و
خدمه آن برسانند.
س 74
- تا چه حدّى مىتوان قبورى را كه در حرم و صحن امام زادگان هستند،
جهت ايجاد نماز خانه و محوّطه زيارتگاه و جهت محلّ رفت و آمد زائرين برداشت و
مسطّح نمود؟.
ج
- مسطّح نمودن قبول با رضايت اولياء ميّت، مانعى ندارد، و بدون رضايت
اولياء، تصرّف در مصالح و اعيانى كه صورت قبر دارد جائز نيست.
س 75
- خادمين بقاع متبرّكه و امام زادگان تا چه حد حقّ استفاده از نذورات
و كمكهاى مردم را جهت امور زندگى خود دارند؟.
ج
- اگر متولّى شرعى دارد، بايد حقوق، با نظر متولّى باشد و الّا با
حاكم شرعى است.
عزادارى
س 76
- مدّتى است كه منحرفين از ولايت اهل بيت، عليهم السّلام و طرفداران
اسلام منهاى روحانيّت بر عليه عزادارى حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام به تبليغ
پرداخته و عزاداران حسينى را آزار مىدهند. با توجّه به اهميّت عزادارى و مجالس
سوگوارى بعنوان پشتوانه اسلام و انقلاب اسلامى، نظر حضرت عالى را براى رفع شبهات
مخالفين و بيدارى نسل جوان در باره اين موضوع خواهانيم.
ج
- به اين سخنان ناآگاهانه يا مغرضانه ترتيب اثر ندهيد و دست توسّل از
دامان حضرت سيّد الشّهداء ارواحنا لتراب مشهده الفداء برنداريد و شعار آگاهى بخش و
حركت آفرين اقامه عزادارى و سوگوارى براى آن حضرت را هر چه با شكوهتر برقرار
نماييد اميد است همگان از بركات آن بهرهمند و از قيام و نهضت حسينى درس فداكارى و
از خود گذشتگى در راه دين و حفظ احكام الهى و اعلاء كلمة اللَّه و محكوم كردن ظلم
و استبداد و استكبار بياموزند (سلام اللَّه على مولانا أبى عبد اللَّه الحسين و
على أولاده و أصحابه الكرام و رحمة اللَّه و بركاته.