- بلى كسانى كه معتقد به نبوّت آن دو پيغمبر بزرگ باشند و توراة و
انجيل را كتاب خود بدانند اهل كتاب، محسوبند.
س 5
- انسان به چه صورت، كافر ذمّى مىشود؟.
ج
- كافر ذمّى كفّار اهل كتابند مثل يهود و نصارى كه تحت شرائط مخصوصى
در پناه اسلام قرار مىگيرند تا جان و مال آنها محفوظ بماند. بلى جائز است كه به
كافر غير ذمّى نيز به شرحى كه در كتب مفصّله فقهيّه، مذكور است پناه داد.
س 6
- كفّارى كه الآن در ايران وجود دارند كافر ذمّى، محسوب مىشوند يا
نه؟.
ج
- ذمّى بودن آنها موقوف بر احراز شرائطى است كه در كتب فقهيّه مذكور
است.
س 7
- كار كردن براى اهل كتاب و غير اهل كتاب از فرق مختلفه چه حكمى
دارد؟.
ج
- در اين وقت كه آتش جنگ، بين اهل كتاب و مسلمانها برقرار است هر
گونه عملى كه موجب تقويت آنها باشد جائز نيست.
س 8
- معامله با كليمىها چه حكمى دارد؟.
ج
- اگر از معامله با آنان در حال جنگ با مسلمين، نفعى عائد جند يهود
شود كه موجب تقويت آنها باشد آن معامله، حرام و باطل است.
س 9
- خوردن اموال كفّار، چه حربى و چه ذمّى به هر عنوان، دزدى يا بطرق
ديگر جائز است يا اين كه خورنده اموال آنها مديون است؟.
ج
- اتلاف اموال كافر حربى جائز است و موجب ضمان نيست و اموال اهل ذمّه
اگر به شرائط اهل ذمّه عمل كنند محترم و اتلاف آن موجب ضمان است.
س 10
- اگر مسلمان، كفر بگويد و استغفار نكند آيا كافر ذمّى است يا از
اقسام كفّار ديگر؟.
ج
- كافر ذمّى نيست لكن اگر قبلا كافر بوده و بعد مسلمان شده و بعد از