ننمايد يا نه؟ و در اين صورت حج او صحيح است
يا نه؟.
ج
- تصرف در مالى كه خمس به آن تعلق گرفته قبل از اداء خمس، جايز نيست
و با اداء خمس مقدارى كه مىخواهد خرج سفر مكه كند منع از تصرف، رفع نمىشود. بلى
اگر تمام آن پول را بعنوان خمس به مجتهد بدهد و چهار خمس آن را مثلا قرض نمايد
تصرف در آن جايز است و با ندادن خمس متعلق بمال اگر چه معصيت نموده لكن اگر لباس
احرام و نعلين در حال سعى و پول قربانى از غير مال متعلق خمس باشد يا اين كه آنها
را به ذمه خريده باشد حج او صحيح است.
س 10
- اگر در سال چهارم مجاورت خود در مكه مستطيع شود و قبل از اتيان حج
واجب معرضا عن المجاورة، به وطن خود برگردد آيا حج مستقر در ذمه را تمتّعا به جا
آورد يا افرادا؟.
ج
- حج افراد به جا آورد.
س 11
- آيا زنى كه حيض شده و تا قبل از هشتم پاك نمىشود به جاى آن كه حج
افراد به جا آورد مىتواند براى عمره تمتع نائب بگيرد و براى حج تمتع محرم شود يا نه؟.
ج
- در فرض سؤال اگر نمىتواند اعمال عمره را به جا آورد و وقوف عرفات
را درك كند، لازم است حج افراد به جا آورد و اگر محرم به احرام تمتع شده عدول به
افراد نمايد و بعد از حج، عمره مفرده به جا آورد.
س 12
- بيابان عرفات و مشعر و منى جميعا حرم محسوب است يا اين كه عرفات،
خارج از حرم است؟.
ج
- حدود حرم مشخص است عرفات جزء حرم نيست و منى و مشعر جزء حرم است.
س 13
- آيا انسان در عمره مفرده يا عمره تمتع يا حج تمتع مىتواند اعمال
را با فاصله انجام دهد مثلا يك روز طواف كند و روز ديگر نماز آن را بخواند و روز
ديگر سعى و روز ديگر تقصير و روز ديگر طواف نساء را به جا آورد يا نه؟.
ج
- اگر چنين كند عمل صحيح است لكن در بعض صور مثل تاخير نماز از طواف
معصيت كرده است.