اين كه طواف را در داخل حجر انجام مىدهند و
يا سعى را قبل از طواف انجام داده و تقصير هم مىكنند آيا اين عمل صدمهاى به
احرام آنها وارد مىآورد يا هنوز به احرام خود باقى هستند و بايد عمل طواف و نماز
و سعى و هم چنين تقصير را بطور صحيح انجام دهند و اشتباه اول ضررى ندارد حكم آن را
مرقوم فرمائيد.
ج
- طواف از داخل حجر، باطل است و اگر ثانيا اعمال مزبوره را با ترتيب
لازم و صحيح انجام دهند كافى است و اشتباه اول، مضر به احرام نيست.
س 11
- اگر حاج وسط طواف، داخل حجر اسماعيل شد و در همان وقت و يا بعد از
طواف و سعى و تقصير فهميد تكليف او چيست؟.
ج
- اگر چهار شوط را تمام كرده هر وقت فهميد، ناقص را تمام كند و نماز
طواف را به جا آورد و اگر سعى كرده سعى را اعاده كند و اگر قبل از سه شوط و نيم
بوده شوطهاى گذشته باطل است و بايد طواف را از سر بگيرد و بعد از نماز طواف، سعى
را به جا آورد و اگر از سه شوط و نيم گذشته و به چهار نرسيده آن را تمام كند با دو
ركعت نماز، و بعد يك هفت شوط طواف و نماز و سعى را به جا آورد.
س 12
- حاج از طرف كسى در مكه نائب است در بين طواف عمره تمتع، انگشت پاى
او مجروح و خونى شده متوجه نمىشود بعد از طواف عمره و پيش از نماز طواف، متوجه
مىشود و خيال مىكند خون كمتر از درهم و معفوّ است و با اين حال نماز طواف را
مىخواند در اين صورت طواف او چه صورت دارد؟.
ج
- در فرض مذكور كه بعد از طواف، فهميده كه پاى او نجس شده طوافش صحيح
است و صحت نماز طواف بعيد نيست.
س 13
- شخص حاج كه نمىتواند در حال طواف از ادرار خود جلوگيرى كند آيا
بايد طواف را خودش انجام دهد يا نايب بگيرد؟.
ج
- حكم طواف مسلوس حكم نماز است و مبطون، نايب بگيرد و احتياط اين است
كه خودش به جا آورد و نايب هم بگيرد.
س 14
- شخصى غسل جنابت را فراموش كرده و با همان حال، اعمال مكه را به جا
آورده و بعدا متذكر شده اكنون تكليف او چيست و فرقى بين كسى كه در