- بعضى حجّاج را در نه كيلومترى مسجد الحرام و دوازده كيلومترى عرفات
منزل مىدهند، تكليف اقامه و نماز آنها از نظر قصر و اتمام و احرام حجّ تمتع كه
بايد از مكّه باشد چيست؟.
ج
- دائر مدار صدق عرفى است، در صورتى كه بر مجموع محلّات عنوان مكّه
صدق كند، قصد اقامه در تمام نقاط زمين مكّه صحيح است و احرام حجّ تمتّع از آن نقاط
كافى است، بلى اگر منزل حجّاج، خارج از حدّ مكّه باشد مثل منى يا حديبيّه و حدّه و
بحره كه به آنها محلّات مكّه نمىگويند و شخص حاجّ بخواهد هم در مكّه باشد و هم در
ملحقات مكّه كه صدق محلّات مكّه نكند، قصد اقامه، در دو محلّ محقّق نمىشود و
احرام حجّ هم از آنجاها كافى نيست.
س 31
- شهر مكّه توسعه پيدا كرده ولى محلّهها بهم متّصل است مثل تهران
قديم و نارمك و ساير محلّهها، آيا احرام براى حجّ تمتّع از محلّههاى مذكوره صحيح
است يا نه؟.
ج
- در صورتى كه جزء مكّه شمرده شود صحيح است.
س 32
- اگر لباس احرام كوتاهتر از حدّ شرعى باشد آيا احرام با آن محقّق
مىشود يا نه؟.
ج
- در صورت جهل، احرام محقّق مىشود و در صورت عمد نيز تحقّق آن بعيد
نيست هر چند در ترك شرائط لباس احرام معصيت كرده است.
س 33
- هل يجوز ازالة الزوائد الجلدية الّتى تخرج فوق الظفر او فى الشفة
عادة، فى حال الاحرام ام لا؟.
ج
- لا مانع من ازالة الزوائد المذكورة فى حال الاحرام الا ان توجب
الادماء فان الادماء حرام و موجب للكفارة كما انه لا مانع من ازالتها فى غير حال
الاحرام ايضا اذا كان اوان انفصالها.
س 34
- هل يجوز للمحرم ان يدخن السيجارة الفرنجية ذات رائحة ام لا؟.
ج
- لا يجوز التدخين به مع صدق الطيب عليه.
س 35
- اگر جامه احرام را با پول خمس يا زكاة نداده خريده باشند احرام در
آن صحيح است يا خير؟.