- ظاهر آن است كه براى پوشيدن جنس دوخته يك كفاره بدهيد كافى است بنا
بر اين بايد براى بستن پا با چيز دوخته و پوشيدن شلوار و پيراهن يك گوسفند كفاره
در احرام عمره و يك گوسفند كفاره در احرام حج قربانى نماييد و چون پوشيدن روى پاى
غير مصنوعى براى مرد محرم مستقلا حرام است بايد براى اين جهت هم يك كفاره در احرام
عمره و كفاره ديگرى در احرام حج بدهيد.
س 21
- آيا طفل مميّز يا غير مميّز مىتواند محرم شود به عمره مفرده و
مشروعيّت دارد كه ولىّ، او را محرم كند يا نه؟.
ج
- ظاهر اخبار جواز است و اختصاص به حجّ ندارد.
س 22
- شخصى از جده محرم گرديده و به مكه مشرف شده و اعمال عمره مفرده و
طواف نساء را به جا آورده در صورتى كه تمكن از رفتن به يكى از مواقيت داشته و بعد
از فراغ از اعمال، امر زناشويى را با زوجه خود انجام داده آيا كفاره دارد يا خير؟.
ج
- كفاره ندارد.
س 23
- در اثر هجوم جمعيت وقت بوسيدن حجر الاسود ممكن است جامه احرام بعض
از حاجيان سر آنها يا سر ساير حجاج را به پوشاند اگر تصادفا اين طور شد چه صورت
دارد؟.
ج
- در صورت تصادف، اشكال ندارد.
س 24
- اگر طفل محرم يكى از محرمات احرام را كه كفاره دارد مرتكب شود آيا
كفاره دارد يا خير؟ و اگر داشته باشد بر خود طفل است كه بعد از بلوغ بدهد يا بر
ولى اوست؟.
ج
- بر ولى واجب است كه طفل را از ارتكاب محرمات باز دارد، و در فرض
سؤال كفاره لازم مىشود حال چنانچه غير مميّز باشد و ولى او را محرم كرده باشد و
طفل صيد نمايد كفاره بر ولى واجب مىشود و بنا بر احتياط، ساير كفارات نيز بر عهده
ولى است و اگر طفل مميز باشد احوط آن است كه ولى كفاره را از مال خودش بدون اين كه
قصد كند بر او واجب بوده يا بر صبى اداء نمايد يعنى قصد كند كه كفاره واجب شده را
اداء مىنمايد اعم از اين كه بر خودش واجب شده يا بر