- كسى كه محرما وارد حرم مىشود و فوت مىنمايد حج او بنا بر مشهور
صحيح و برى الذمه شده آيا بعد از عمره تمتع و قبل از احرام حج هم اگر فوت كرد
بريء الذمه است و يا بايد براى بقيه اعمال او نائب بگيرند؟ و اگر نائب لازم باشد
و شخص شيعه يافت نشود چه تكليفى دارد؟.
ج
- بلى بريء الذمه مىشود و گرفتن نائب، لازم نيست.
س 23
- زنى مستطيعه و از شوهرش نيز مبلغى طلبكار بوده و در موقع فوت به
شوهرش گفته كه در مقابل اين طلب، حج مرا بايد انجام بدهى بعد از فوت زن، شوهر نه
حج را انجام داده و نه طلب او را داده است. اكنون اگر ورثه با هم توافق نكنند و
نسبت بحج متوفات عملى انجام ندهند و اموال را بين خود تقسيم كنند نسبت به اصل حج
تكليف چيست؟.
ج
- در فرض سؤال واجب است بر شوهر، حج مورد وصيت را به جا آورد و ورثه
مىتوانند از او مطالبه كنند كه يا عمل به وصيت كند و يا دين را اداء نمايد و اگر
ورثه حج ميقاتى براى متوفات به جا آورند ذمه ميت برى مىشود و كافى است در جواز
تصرف در بقيه تركه، ولى تا حج اداء نشود تصرف ورثه در تركه او جايز نيست. بلى اگر
سهم يك نفر از آنها به تنهائى وافى بحج ميقاتى نيز نباشد و ورثه نيز حاضر نيستند
پول حج را تكميل نمايند تصرف او در سهم خود مانعى ندارد.
س 24
- در حج نيابتى و عمره مفرده نيابتى طواف نساء و نماز آن را بايد
نايب از طرف خود انجام دهد يا از طرف منوب عنه؟.
ج
- بايد بقصد منوب عنه انجام دهد.
س 25
- زنها هم مىتوانند اجير شوند كه جهت غير، حج انجام بدهند يا نه؟.
ج
- بلى مىتوانند.
س 26
- شخصى به مكه مشرف شده پس از فراغت از اعمال حج خود، مىتواند به
نيابت از اشخاصى كه معذور از طواف هستند و يا قادر نيستند طواف حج و طواف نساء و
هم چنين سعى بين صفا و مروه را به جا بياورند، اين اعمال را انجام بدهد يا نه؟.