- در فرض سؤال، اگر بعد از رسيدن به ميقات، دارائى آنها وافى به لباس
احرام و قربانى و مخارج عائلهشان در اين مدت باشد مستطيع مىباشند و واجب است
براى خود حج به جا آورند و اگر وافى نيست يا در سالهاى قبل، حج خود را انجام
دادهاند مىتوانند از ديگرى در حج ميقاتى نيابت نمايند.
س 5
- كسى كه مستطيع بوده ولى هنوز به مكه مشرف نشده اگر در غير ماههاى
حج براى عمره مفرده به مكه مشرف شود از استطاعت مالى مىافتد و نمىتواند در ايام
حج به مكه برود آيا مىتواند براى عمره برود يا نه؟.
ج
- در فرض سؤال اگر در همان سال، استطاعت پيدا كرده و هنگام فراهم
نمودن مقدمات سفر حج نرسيده و علم به تمكن از حج در وقت خود ندارد جايز است آن مال
را صرف عمره مفرده نمايد و لكن اگر علم دارد كه متمكن از حج در وقت آن است در اين
صورت قبل از اوان حج احتياط واجب عدم صرف آن مال در عمره مفرده است و در اوقاتى كه
بايد مقدمات و وسائل سفر حج را تهيه نمود جايز نيست.
س 6
- اين جانب قصد زيارت بيت اللَّه را دارم و با اين كه شوهرم ثروتمند
است مانع رفتن بحج است و راضى نمىشود كه مقدارى از اموالم را جهت حج بفروش برسانم
در اين صورت تكليفم چيست؟ اطاعت شوهر مقدم است و يا حج؟.
ج
- حج مقدم است و در ترك واجب نبايد اطاعت شوهر كرد.
س 7
- افرادى مثل دكتر و آشپز مستطيع هستند و حملهدارها آنان را بعنوان
طبابت و آشپزى به مكه مىبرند آيا با اين كه به اين عنوان به مكه مىروند
مىتوانند اعمال حج را بقصد حجة الاسلام انجام بدهند و اسقاط تكليف از آنها مىشود
يا نه؟.
ج
- همان حج را بقصد حجة الاسلام به جا آورند مجزى است.
س 8
- شخصى در بلد مستطيع نيست ولى در ميقات، مستطيع مىشود آيا حج او
مجزى از حجة الاسلام هست يا نه؟.