- زكاة و خمس را به اشخاص معتاد به ترياك در صورتى كه نتوانند ترك
كنند مىشود داد يا نه؟.
ج
- با فرض آن كه نتوانند ترك كنند اشكال ندارد بشرط آن كه اكتفا به
مقدارى كه اضطرار به آن رفع مىشود بنمايند.
س 33
- شخص مىتواند زكاة مال را به داماد و يا به عروس خود بدهد يا نه؟.
ج
- اگر داماد، فقير باشد دادن زكاة به او مانعى ندارد و دادن زكاة به
عروس اگر شوهرش قدرت بر اداء نفقه او ندارد يا آن كه با تمكّن، نمىدهد چنانچه
عروس، فقير باشد جائز است.
س 34
- در رساله عمليّه فرمودهايد (غير سيّد نمىتواند زكاة را به سيّد
بدهد) حال اگر غير سيّد زكاة گرفت آيا مىتواند خرج خود و عيالش كه سيّد مىباشد
بنمايد و يا اين كه مقدارى از زكاة را وقتى گرفت و مالك شد به عنوان صدقه مستحبّه
يا هبه به سيّد بدهد يا نه؟.
ج
- در هر دو صورت، اشكال ندارد.
س 35
- مرسوم است يك نفر با سواد را اجير مىكنند تا قرآن و بعضى از كتب
دينى را به اطفال تعليم نمايد، آيا جايز است اولياى اطفال اجرت او را از زكاة مال
خودشان حساب كنند يا نه؟.
ج
- چنانچه كسى او را جهت تعليم قرآن به اطفال مؤمنين اجير نمايد جايز
است كه مال الاجاره را بعنوان سهم سبيل اللَّه از زكاة بدهد لكن اگر او را فقط
براى طفل خود اجير كند پرداخت اجرت از زكاة مشكل است.
س 36
- بدهى مستحقّ را- چه زنده و چه مرده- مىشود عوض وجوه شرعى و مظالم
عباد، حساب كرد يا نه؟.
ج
- جائز است از زكاة، دين فقيرى را كه مرده اداء نمود لكن از خمس و
مظالم، جائز نيست بلى دين فقير زنده را مطلقا جائز است كه در ازاء وجوه منطبقه، بر
او محسوب دارند اگر چه دست گردان كردن احوط است.
س 37
- صدى دو، كه در موقع خرمن طبق مقرّرات دولت براى عمران