نباشند و مصرف آن اگر مديون، سيّد نيست فقير
غير سيّد است و احتياط لازم آن است كه از مجتهد نيز اذن گرفته شود.
س 415
- جهيزيه عروس را قبل از عروسى و حمل آن به خانه شوهر يا پس از عروسى
و حمل آن به خانه شوهر- اگر فروختند- به منافع آن خمس تعلّق مىگيرد يا نه؟.
ج
- در صورتى كه جهيزيّه را به قيمت گرانتر بفروشند زيادى قيمت آن از
عوائد سال فروش، محسوب است.
س 416
- شخصى سالها ربا گرفته و اكنون پشيمان و تائب شده و بنا به اظهار
خودش اشخاصى را كه از آنها ربا گرفته مىشناسد، و مبلغى را هم كه بعنوان ربا گرفته
مىداند و بعضى از آنان را با دادن مبلغى راضى كرده و ديگران را هم در صدد است كه
راضى نمايد و گاهى هم معاملات مباحه داشته حال مىخواهد اموالش را تخميس نمايد آيا
مىشود خمس را بعنوان خمس ارباح بدهد يا نه؟ و اگر عين مأخوذه بعنوان ربا، موجود
باشد و يا تلف كرده و يا اين كه تبديل شده باشد فرقى دارد يا نه؟.
ج
- با فرض آن كه همه را راضى كرده باشد تخميس آن، اشكال ندارد و هم چنين
اگر بعضى را راضى كرده و بعضى را هنوز راضى نكرده باشد، در صورتى كه آن چه را كه
بابت خمس مىدهد عين مال غير نباشد و بخواهد سائرين را هم راضى كند دادن خمس،
اشكال ندارد.
س 417
- شركت در تجارت و كسب با كسى كه اعتقاد به وجوب خمس ندارد مانند
كافر و يا مسلمانى كه خمس را واجب نمىداند چه صورت دارد؟.
ج
- اشكالى ندارد.
س 418
- اشخاصى كه در كارخانههاى دولتى، مشغول كار و از حقوق آنها صدى پنج
بعنوان دكتر و دوا كسر مىكنند و پس از مدّتى اشتغال، مبلغى بعنوان باز خريد به
ايشان پرداخته و از كار، بر كنارشان مىكنند ولى معلوم نيست كه اين مبلغ، همان صدى
پنج از حقوق ايشان است كه كسر شده يا بخششى از طرف دولت است كه ارفاقا به ايشان
پرداخت شده آيا آن مبلغ، متعلّق خمس هست يا