- اگر عين آن وجوه، باقى نباشد و مصرف شده و صاحبان آن را نمىشناسد
به مقدارى كه يقين به اشتغال ذمّه دارد از طرف صاحبان حقوق، به فقير غير سيّد،
صدقه بدهد و نسبت به كسانى كه مىشناسد بايد از خودشان استرضاء نمايد و چنانچه عين
آن وجوه باقى است و مخلوط به اموال ديگرش مىباشد و مقدار و صاحبان آن را نيز
نمىداند خمس آن اموال را به عنوان مخلوط به حرام بپردازد.
س 387
- شغل سلمانى به علّت تراشيدن ريش، حرام است بنا بر اين مالى را كه
از اين راه بدست آورده با دادن خمس، حلال مىشود يا نه؟.
ج
- تراشيدن ريش، حرام و مزد آن هم حرام است و اجرتى را كه گرفته اگر
صاحبانش مجهول باشند و آن مال حرام، جدا باشد و يا مخلوط به مال حلال شده لكن قدرش
معلوم است با اذن حاكم شرع، صدقه بدهد و اگر مقدار و صاحب آن معلوم نيست و با مال
حلال مخلوط شده خمس آن را بدهد بقيّه، حلال است.
س 388
- اگر وارث بداند كه تركه ميّت، از كسب حرام يا از حلال و حرام هر دو
جمع شده و مقدار حرام را نداند تكليف اين وارث، در فرض اوّل و دوّم چيست؟.
ج
- در فرض اوّل اگر صاحب مال حرام، معلوم باشد به او ردّ كنند و الّا
با اذن حاكم شرع، مظالم بدهند و در فرض دوّم كه مخلوط بحرام باشد اگر نه صاحب حرام
معلوم باشد و نه مقدار آن، واجب است خمس تمام مخلوط را بدهند.
س 389
- مال مخلوط حرام كه بايد دو مرتبه، خمس آن داده شود مصداق آن كجا
است؟.
ج
- اگر هر چه پيدا كرده خمس نداده و بعلاوه، حرام ديگر غير از خمس، مخلوط
به مال شده باشد كه نه صاحب آن را بشناسد و نه مقدار آن را بايد يك خمس، از جهت
مخلوط بحرام بدهد و بعد خمس تتمّه را از جهت ارباح مكاسب، بپردازد.
خمس معدن
س 390
- معدنى كه در زمين مملوك است آيا اجاره دادن آن به ديگرى جائز است
يا نه و بر فرض جواز، خمس معدن، بر صاحب و مالك زمين است يا بر