علم فقه در عصر «پيامبر اكرم صلّى اللَّه
عليه و آله و ائمه اهل البيت عليهم السّلام» پژوهندگان زياد و رونقى چشمگير داشته
و مورد توجّه پيروان دين بوده بويژه در زمان امام باقر و امام صادق عليهما السّلام
كه بحدّ اعلاى اوج خود رسيده و دانشمندان بسيارى در مسائل مختلف دينى و فروع احكام
در محضر آن دو پيشواى بزرگ شيعه پرورش يافتند.
مسائل و احكام اسلامى در آن عصر نورانى علمى چنان تحليل و بررسى
مىشد كه زرارة بن اعين مدّت چهل سال مسائل حجّ را از امام صادق عليه السّلام
مىآموخت و باز هم زمينه بحث باقى بود چنانچه او خود مىگويد: (قلت لأبي عبد
اللَّه عليه السّلام جعلنى اللَّه فداك اسألك عن الحجّ منذ اربعين عاما فتفتيني
فقال: يا زرارة بيت حجّ اليه قبل آدم، بألفي عام تريد أن تفتى مسائله فى اربعين
عاما)[1].
مىگويد به امام صادق (ع) عرض كردم خداوند مرا فداى تو گرداند از چهل
سال پيش تا كنون راجع به مسائل حجّ از شما مىپرسم و شما همواره جواب مىدهيد!!
فرمود: اى زرارة كانون مقدّسى كه دو هزار سال پيش از آدم، مورد توجّه و زيارتگاه
بوده تو مىخواهى مسائل آن در ظرف چهل سال بيان شود؟.
ائمّه طاهرين مخصوصا اين دو بزرگوار، با مساعدت شرائط، مردم را با
بيانات گوناگون و روشهاى مختلف، ترغيب و تشويق مىكردند تا فقه اسلامى را
بياموزند.
يونس بن يعقوب مىگويد: پدرم گفت به امام صادق عليه السّلام عرض كردم
(انّ لي ابنا قد احبّ ان يسألك عن حلال و حرام و لا يسألك عمّا يعنيه قال فقال لي
و هل يسأل النّاس عن شيء افضل من الحلال و الحرام)[2].
براى من فرزندى است كه جدّا دوست مىدارد مسائل حلال و حرام را از
شما پرسش كند و ليكن از مطالبى كه به دردش مىخورد پرسش نمىكند حضرت صادق عليه
السّلام فرمود: آيا مردم از مطلبى پرسش مىكنند كه از حلال و حرام بهتر و بالاتر
باشد؟.
و گاهى حتّى از راه تهديد، آنان را به فرا گرفتن احكام و مسائل دينى
وادار مىنمودند.
چنانچه امام باقر عليه السّلام فرمود: (لو اتيت بشابّ من الشّيعة لا
يتفقّه فى