- در مورد الكل صنعتى مىفرماييد اگر انسان نداند مست كننده است و
نداند كه آن را از چيز مست كننده روان درست كردهاند پاك است. در اينجا از نظر
موضوع، به طورى كه از كتابهاى علمى جديد و از دكتر داروساز و اهل اطّلاع بدست
آوردهايم بطور كلّى الكل صنعتى كه براى رنگ كردن و سوزاندن و الكل طبّى كه براى
ضدّ عفونى و تزريقات و مخلوط در دارو و شربتها بكار مىرود و ادكلن كه براى آرايش
بكار مىرود و الكل مخلوط دارد، در همه اينها 80 و 90 درجه و سمّى و مهلك مىباشد
بنا بر اين بدون علاج و مخلوط كردن، مسكر نيست ولى در اينجا يك مسأله باقى مىماند
كه به آن كمتر توجّه شده و آن اين كه بطور تحقيق اين الكل سمّى را به وسيله تبخير
از الكل مست كننده مىگيرند و الكل مسكر را تبخير مىكنند و بخار آن مجدّدا متقاطر
شده و بصورت الكل مهلك در مىآيد با توجّه به اين موضوع، استحاله مسكر به بخار را
اگر از مطهّرات بدانيم و به عبارت علمى استصحاب نجاست را در بخار به واسطه تعدّد
موضوع جارى ندانيم و اصالة الطّهاره جارى كنيم حكم به طهارت، مانعى ندارد زيرا
بخار، طاهر است و الكل سمّى از اين بخار گرفته شده و مسكر هم نيست ولى روى فتواى
جناب عالى كه در مايعات متقاطره از نجس و متنجّس مىفرماييد اقوى نجاست است حكم به
طهارت الكل مشكل مىشود بلكه بايد روى اين موضوع و روى فتواى جناب عالى گفت نجس
است مگر اين كه وجه ديگر بنظر حضر تعالى بيايد لذا روى فرض مذكور در الكل، حكم آن
را بيان فرمائيد.
ج
- اشكالى كه حقير در مايعات متقاطره دارم در اين مورد نيز جارى است و
حكم به طهارت، مشكل است.
اگر انگور يا كشمش جوش بيايد
س 38
- شخصى مقدارى كشمش جهت سركه ريخته، و در ضمن چند دانه نخود هم داخل
آن نموده پس از ترش شدن آيا پاك است يا نه؟.
ج
- در صورتى كه نخود را براى علاج ريخته باشد اشكال ندارد. و هم چنين