- با علم به اين كه عين مال مورد ابتلاء، خمس به آن تعلّق گرفته و
داده نشده تصرّف در آن، جائز نيست مگر آن كه خود مالك و در صورت امتناع، خود
متصرّف با اجازه حاكم شرع، خمس آن را بپردازد يا با اجازه حاكم شرع، خمس مقدار
مصرفى را به ذمّه بگيرد و بعد بپردازد.
س 252
- شخصى مدّت پنجاه سال خمس و وجوه ديگر بر ذمّه او بوده و با ندادن
وجوه، اداء فرائض مىنموده حتّى مكّه معظّمه هم مشرّف شده اكنون مىخواهد اموالش
را حساب كند كه اداء خمس نمايد عبادات گذشته او چه صورت دارد؟.
ج
- در فرض مسأله اگر عالم بوده كه مثلا فرشى كه روى آن نماز مىخوانده
خمس به آن تعلّق گرفته و از روى معصيت، تأخير انداخته و با توجّه به اين كه نماز
در آن، باطل است نماز مىخوانده نمازش باطل است امّا در صورت عدم علم، يا غفلت،
نمازش صحيح است و آن چه را نمىداند صحيح واقع شده يا باطل، محكوم به صحّت است و
هم چنين سائر عبادات، و در حجّ اگر قربانى و جامه احرام و نعلين در حال وقوف و
سعى، غصبى، نباشد حجّ، صحيح است و با التفات به اين كه جامه احرام- و يا نعلين در
حال وقوف و سعى- مورد تعلّق خمس بوده يا با پول غير مخمّس به معامله عين به عين
تهيّه شده، حجّ باطل مىشود و قربانى اگر از عين غير مخمّس باشد يا با پول غير
مخمّس به معامله عين به عين تهيّه شده باشد كفايت نمىكند و بايد دوباره قربانى
كند.
س 253
- كسانى كه بايد خمس بدهند و نمىدهند، وظيفه عيالات آنها- كه نانخور
ايشان هستند و اطّلاع از وضعشان دارند- چيست؟.
ج
- اگر بدانند كه عين مال مورد ابتلاء ايشان متعلّق خمس است خوردن و
تصرّف در آن، قبل از اداء خمس، جائز نيست و لكن مىتوانند با اذن حاكم شرع خمس آن
چه را كه تصرّف مىكنند بر ذمّه بگيرند و بعد ادا كنند و اگر ندانند خوردن و سائر
تصرّفات، براى ايشان جائز است.
س 254
- شخصى خانهاى خريده و قيمت آن را از پول غير مخمّس داده شخص ثالثى
مانند مستأجر مثلا، نمىداند آيا خريدار، آن را با عين پول خمس