لفظ آنيه است از قبيل كاسه و كوزه و بشقاب و
سينى و ديگ و سماور و امثال اينها از چيزهائى كه در اكل و شرب استعمال مىنمايند
حتّى مثل چلوكش و كفگير، و فرقى در آنيه، بين منقول و غير منقول نيست. البتّه بعضى
مصاديق نيز هست كه مشكوك است كه آنيه هست يا نه و در موارد مشكوك، بايد احتياط
نمود و تفصيل بيشتر را به وسيله النّجاة و يا عروة الوثقى مراجعه نماييد.
س 28
- مدّتى است بين طبقات جوان امروزى سگهاى تربيت شده و كاملا با اصول
بهداشت واكسينه شده رواج يافته و از لحاظ نجاست آن مىگويند اگر در زمان جاهليّت،
آن را نجس مىدانستند، به واسطه ولگردى و كثيف بودن آن و ميكربهاى مسريه داشتنش
بوده ولى جنسا پاك است چون خداوند در سوره مائده مىفرمايد (اگر شكارى را سگ
بياورد مىشود خورد). نظر مبارك را در اين موضوع، مرقوم فرمائيد.
ج
- مطابق آن چه از ادلّه احكام استفاده مىشود سگ نجس است و در اين
حكم فرقى نيست كه واكسينه شده باشد يا نه و ما دليلى بر اثبات اين كه منشأ نجاست
سگ، ولگردى و كثيف بودن آن است نداريم و آن چه در سوره مذكوره آمده دليل بر طهارت
سگ نمىباشد چون آيه در مقام بيان طهارت يا نجاست سگ نيست بلكه در مقام بيان حكم
ديگرى است و آن اين كه شكار صيد شده به وسيله سگ با شرائطش، ذاتا حلال است و
منافات ندارد با اين كه از جهت ملاقاة شكار با دهان سگ ظاهر موضع ملاقات، نجس باشد
كه با تطهير پاك مىشود.
س 29
- حوض سيمانى يا موزائيكى كه آب آن كمتر از كرّ باشد و سگ از آن آب
بخورد حكم ظرف را دارد يا نه؟.
ج
- حكم ظرف را ندارد.
س 30
- قالب يخ را سگ ليسيده تكليف چيست؟.
ج
- آب بكشيد پاك مىشود.
حكم دندان مصنوعى متنجّس
س 31
- فرمودهاند دهان وقتى كه خونى شد عين آن اگر زائل بشود پاك و لازم
به آب كشيدن نيست بفرماييد كه آيا دندان مصنوعى كه در يك طرف دهان