- بلى خمس دوخت كيسهها را بدهيد ولى پارچه آن خمس ندارد.
س 133
- شخصى به زيارت حجّ بيت اللَّه الحرام مشرف شده، و اجناسى را از
مكّه معظّمه يا مدينه منوّره خريدارى و با خود آورده است، از طرفى دوستان و
آشنايان هم براى او اشيائى به عنوان (كادو) آوردهاند، جنسهائى كه خريده و آورده
بعضى براى خود و خانوادهاش مىباشد و بعضى به عنوان سوغات براى ديگران، ضمنا اوّل
سال شرعى او اوّل محرّم الحرام مىباشد، قبل از اين كه اجناس سوغاتى را به صاحبانش
بدهد و يا چيزهايى كه براى خود و خانوادهاش آورده، از قبيل لباس و غيره بدوزد و
يا استفاده كند و هم چنين قبل از استفاده از اجناسى كه براى او (كادو) آوردهاند،
سال شرعى او رسيده است، آيا به اين اجناس خمس تعلّق مىگيرد، يا اين كه آنهايى كه
سوغات است مال صاحبانش هست و به آنها داده مىشود و اجناسى هم كه براى خودش آورده،
و يا براى او ديدنى آوردهاند، اگر يك سال بر آنها گذشت و استفاده نكرد آن وقت بايد
خمس بدهد؟ وظيفهاش چيست؟.
ج
- در فرض سؤال خمس آنها را بايد بدهد.
خمس مال موروثى
س 134
- اگر املاكى از طريق ارث، براى شخص بماند و بداند كه مورّث، خمس آن
املاك را نداده بايد تخميس نمايد يا نه؟ و بر فرض تعلّق خمس آيا بايد قيمت فعلى آن
را تخميس نمايد يا قيمت زمان خريد مورّث را؟.
ج
- خمس آن واجب است و با شكّ در اين كه بعين پولى كه متعلّق خمس شده
خريده يا به پولى كه از عوائد بين سال بوده يا بثمن كلّى خريده و از پولى كه خمس
به آن تعلّق گرفته ادا كرده است، خمس قيمت خريد، كافى است.
س 135
- ارثى كه مورد خمس باشد آيا قيمت فعلى آن را بايد حساب نمود يا وقت
اشتغال ذمّه مورّث را؟.
ج
- اگر بعين، تعلّق گرفته باشد قيمت فعلى را بايد حساب نمود.