- در فرض مسأله اگر وجهى كه داده شده، در نظر عرف، پس گرفتن آن ركيك
است كه فى الحقيقه جزء مخارج سال گذشته به شمار مىرود خمس ندارد و اگر بعنوان
امانت است كه هر وقت صاحب مال مىخواهد پس بگيرد مانعى ندارد و مرسوم است كه هر كس
بخواهد پس مىگيرد خمس آن واجب است.
س 126
- شخصى قبر آماده، براى خود مىخرد كه پس از فوت، در آنجا دفن شود،
آيا به اين قبر، خمس تعلّق مىگيرد يا نه؟.
ج
- احتياط لازم آنست كه خمس قبر مزبور را بدهد، مگر آن كه خريدار، در
سال خريد، فوت نمايد كه در اين صورت، عدم وجوب خمس، بعيد نيست.
س 127
- كسى كه خانه مسكونى داشته ولى در اثر ضيق مكان، خانه ديگرى نسيه
خريدارى كرده و خانه اوّل را به مبلغ سى هزار تومان فروخته و پس از اداء دين خانه
دوّمى، مبلغ پنج هزار تومان زياد آمده آيا بر اين زياده، خمس، تعلّق مىگيرد يا
نه؟.
ج
- در فرض سؤال، شخص مذكور مبلغ پنج هزار تومان زائد بر مؤنه دارد و
بايد خمس آن را بدهد.
س 128
- اگر كسى پولى را براى تهيّه لوازم زندگى در اختيار ديگرى گذارده و
وكيل، چيزهاى مورد لزوم را پيدا نكند تا براى موكّل بخرد و هنوز سال بر آن پول
نگذشته و چيز ديگرى غير از آنهايى كه موكّل خواسته بوده يا نوع ديگر از آن جنس
مورد لزوم را خريدارى كند تا بعد تبديل كرده شيء مورد نظر را تهيّه نمايد در اين
حال، سال آن فرا برسد آيا خمس به آن تعلّق مىگيرد يا نه؟.
ج
- در فرض سؤال اگر به مصرف خريد چيزى كه از مؤنه است در بين سال
رسيده باشد خمس ندارد و اگر در آن سال صرف در مؤنه نشده است خمس دارد.
س 129
- شخصى كه وقت حساب سالش اوّل تير ماه است در خرداد ماه، يك تخته
قالى مىخرد و به منزل مىبرد و چون مورد پسند واقع نمىشود آن را پس مىدهد
فروشنده وعده مىدهد كه قالى ديگر براى او بخرد و پس از پنج ماه، يك تخته قالى به
او تحويل مىدهد كه در هنگام تحويل قالى، چهار ماه بعد از تير