مىنشسته تا مؤذّن از اذان فارغ شود. (و لكم
فى رسول اللَّه اسوة حسنة).
س 4
- اذانى كه در نماز جمعه، بدعت و حرام مىباشد، كدام است؟.
ج
- ذكر فى بعض الاخبار و كلمات بعضى الاصحاب انّ الأذان الثّالث من
يوم الجمعة محرّم و فى بعض آخر، الثّانى و الظّاهر انّ الزّائد على الوارد اذا اتى
بقصد التّوظيف فهو بدعة محرّمة من غير فرق بين الجمعة و غيرها و لعلّ ما فى
الاخبار للتّنبيه على انّ ما تداول من زمان الثّالث من احد مصاديق البدعة.
س 5
- اقلّ واجب خطبه، در صلاة جمعه چيست؟.
ج
- در صلاة جمعه، دو خطبه، واجب است- و بايد مانند سائر عبادات، بقصد
قربت، خوانده شود- و بدون آن، نماز جمعه، صحيح نيست و واجب است در هر يك از آنها
حمد خداوند متعال، و احوط آنست كه بلفظ (الحمد للَّه) باشد و واجب است در خطبه
دوّم صلوات بر پيغمبر و آل پيغمبر (صلوات اللَّه عليهم اجمعين) بلكه احوط در خطبه
اوّل نيز وجوب آن است و واجب است موعظه در خطبه اوّل، و در خطبه دوّمى نيز احتياطا
ترك نشود و واجب است قرائت سوره خفيفه در خطبه اوّل و دوّمى نيز ترك نشود و احوط،
اضافه صلوات بر ائمّه مسلمين و استغفار براى مؤمنين و مؤمنات در خطبه دوّم است. و
در آن چه ذكر شد مسمّى كفايت مىكند و احوط آنست كه عربى باشد بلى اگر عدد افرادى
كه استماع خطبه بر آنها واجب است غير عرب باشند و عربى را نفهمند، احوط تكرار
موعظه بلسان خود آنها است، بلكه لزوم، خالى از قوّت نيست به جهت عدم صدق وعظ و
وصيّت به تقوى، به لسانى كه مستمعين، معناى آن را نفهمند.
س 6
- استماع خطبه، بر مأمومين واجب است يا نه؟ و آيا در حال خطبه خواندن
امام جمعه، جائز است مأمومين ذكر بگويند يا نه؟ و هر گاه كسى در اثناء خطبه امام،
نماز مستحبى يا واجبى را بخواند صحيح است يا نه؟.
ج
- احوط در حال خطبه ترك ذكر و نماز مستحبّى است بلكه احوط اصغاء و
استماع است.
س 7
- آيا جايز است خطبه نماز جمعه قبل از ظهر خوانده شود يا خير؟.
ج
- اظهر جواز آن است به طورى كه وقتى امام از خطبه فارغ شد ظهر شده